1

Onderwerp: nonnevotten

Echte carnavals lekkernij.
recept komt van smulweb en is erg lekker.

Nonnevotten
http://images.zeelandia.com/portal_imagelibserver/fb309006be553c4925da729d0ec7dd9c/image_240x240
Ingrediënten
Ingredienten voor 25 nonnenvotten:
•    500 gr patentbloem
•    50 gr gist
•    7,5 gr zout
•    50 gr basterdsuiker
•    125 gr boter
•    1 dl eieren
•    2 dl melk
•    25 gr citroenrasp

Voorbereiding
Deegtemperatuur: 25 ?C
Frituurtemperatuur: ca. 170 ?C
Bereidingswijze
Maak de melk lauwwarm. Maak de gist aan met een beetje van de melk. Doe het meel in een kom en maak er een klein kuiltje in. Giet daar de gistoplossing in. Smelt de boter en doe de gesmolten boter bij de gistoplossing en voeg de suiker, de eieren en de melk toe.
Strooi het zout langs de buitenkant van het meel. Kneed er een luchtige deeg van. Het deeg mag niet plakken en niet loslaten van het randje van de kom. Doe er na gelang het nodig is nog wat meel bij. Dek de kom af met een doek en laat het deeg op een warm plaatsje rijzen tot het dubbele volume.
Rol het deeg daarna op een met bloem bestrooide aanrecht uit tot een niet te dunne lap en snijd deze lap in smalle repen van ongeveer 35/40 cm. Leg in deze repen voorzichtig een losse knoop en laat het deeg nog vijftien minuten narijzen. Verhit een pan frituurvet of slaolie tot de begint te dampen (ongeveer 170? C).Laat de nonnenvotten voorzichtig in het vet glijden en bak ze aan beide kanten goudbruin. Haal de nonnevotten vervolgens uit het vet en bestrooi deze met kristalsuiker en kaneel. Ze kunnen zowel koud als warm gegeten worden.

Dit recept is beschikbaar gesteld door Gaston Heutz Boulangerie & Pattisserie uit Eys, Limburg.

2

Re: nonnevotten

de bis geweldig, danke :D

Mooie taarten maken is als aan zoete dromen bouwen

3

Ik ken dit recept met de naam 'poefelen'.
Is echt lekker.
Wat leuk is dat dat de naam nonnevotten geraden moest worden in de tv show IK HOU VAN HOLLAND.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

4

Ik ben erg beniewd naar hoe dit smaakt. Binnenkort eens uitproberen.

5

Sofia schreef:

Ik ben erg beniewd naar hoe dit smaakt. Binnenkort eens uitproberen.

neeee, niet binnekort MORGEN! is net zo iets als oliebollen.
die eet je ook niet in maart  :nooo
ik ga ze morgen maken.

6

:lol: Okee dan; MORGEN hihi.. ;)

7

HEERLIJK  :9

Heb helaas geen tijd en geen ingedienten in huis, misschien dat ik het maandag op het werk kan maken met de bewoners  :D Heb toevallig eergister een nonnevot gehad en die was niet te eten en die kwam van een bekende bakker. Zelfs de kinderen hoefden hem niet en dat wil wat zeggen  ;) Balen want had me toch zin een een lekker nonnevot  :P Snel jouw recept maar een keer proberen en zowieso morgen bij de optocht een vangen  :D

Veel liefs Rafaëla

8

Nooit van gehoord, maar het ziet er heeeeerlijk uit! Zal het ooit proberen, want ben op dit moment een beetje lui om eraan te beginnen  :lol:

9

Ik had deze nonnevotten nog gemaakt. Helaas vind ik ze niet voor herhaling vatbaar.  :o

10

Sofia schreef:

Ik had deze nonnevotten nog gemaakt. Helaas vind ik ze niet voor herhaling vatbaar.  :o

ik vond ze dit jaar ook niet super gelukt, dus misschien inderdaad toch niet zo'n lekker recept. zoek volgend jaar een nieuwe!

11

ze smaken heerlijk 
is voor herhaling vat baar