1

Onderwerp: Biscuit mislukt

Mijn eerste biscuit is mislukt. Of zoals mijn broer zegt. Je hebt een eierkoek van 24 cm. gebakken.

Wat heb ik gedaan.
Biscuitmix gemaakt voor 24 cm.
Daarna het in de springvorm gedaan en toen vervolgens 35 min. op 160 graden in het midden van de oven.

Wat gaat er mis?
Het beslag is trouwens ook uit de springvorm gelekt.

2

Re: Biscuit mislukt

Een springvorm kun je alleen maar gebruiken als hij dus niet lekt.  ;)
Heb je alle tips hier van het forum al toegepast? :
* 10 minuten mixen ( 8 minuten hoge snelheid en 2 minuten lage snelheid)
* eieren een beetje warm maken voor het mixen
* temperatuur opbouwen van 140 naar 175 graden

Succes ermee. Ik ben ook nog een beginner en ze lukken steeds beter. Je moet echt de oven een beetje leren kennen.

wonderen bestaan ...

3

heb je basisrecept van deze site gebruikt of biscuitmix? als we dat weten kunnen we gerichter hulp bieden.

Groetjes, Dorothea.

4

Ik denk dat je biscuitbeslag een beetje te dun is geweest. Heb je, zoals hierboven staat, 10 min gemixt (8+2)? Mijn eieren bewaar ik altijd op kamertemperatuur en verwarm deze eigenlijk nooit. Ik bak ook oplopend en mijn kapsels zijn 7-8 cm.

5

heb je misschien te veel water er bij gedaan? is altijd maar een klein beetje.

6

Mijn biscuit is dus ook mislukt. Heb een vierkante vorm van 25x25
hij wordt wel hoog maar zodra ik hem uit de oven haal om af te koelen zakt tie helemaal in, in het midden en ziet hij er niet meer uit en ook onmogelijk om 2 lagen te vullen..... Tips ???

Ik bak 20 min op 140 graden
20 min op 160 graden

7

Het laatste lijkt of hij niet helemaal gaar is binnenin, waardoor hij inzakt.
Inderdaad lang kloppen en ik begin in hetelucht oven op 150 graden en zet de klok op 40 minuten en elke 10 minuten doe ik de temp iets omhoog tot 175 graden. Nog nooit mislukt (afkloppen)

8

hoi,
160 graden is toch te 'koud'? Ik heb mijn combimagnetron altijd op 180 graden staan... mijn biscuit is vandaag ook wel mislukt, maar ik weet dat ik er te weinig lucht in heb kunnen kloppen, mijn mixertje is te klein :( Als je beslag niet lekker luchtig geklopt kan worden mislukt ie ook in de oven... morgen dus nieuwe poging met in 2x beslag maken, dan weet ik zeker dat het lukt! misschien voor jou ook wel?!

9

hihi nou uit mijn handmixer kwam rook... dus ben ik ook maar voor de kenwood gegaan. Aan het kloppen kan het niet liggen..
Ik dacht namelijk dat als je hem laag zet qua graden het biscuit dan van binnen beter gaar werd.. maar blijkbaar vergeet ik nog iets!  :rolleyes:

10

hmmmz tsja ik heb daar niet zoveel verstand van: mijn combimagnetron werkt erg goed op 180 graden... ik probeer dus ook niet uit met dat stapsgewijze temperatuur verhogen..  :/

11

160 graden is alleen voor een hetelucht oven. Als je een gewone over hebt, moet je hem dan echt langer bakken dan 35 minuten. En ik denk ook dat je te kort gemixt hebt. Echt 8 volle minuten mixen op de hoogste stand, en 2 minuten namixen op de laagste stand.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

12

Ik denk toch dat het belangrijkste het beslag is. Op het forum heb ik een topic gelezen en die had foto's van hoe het beslag eruit hoort te zien, helaas kan ik dit topic niet meer terug vinden. In ieder geval zo kreeg ik het niet met mijn handmixertje en wel met mijn nieuwe Kenwood, echt een heel groot verschil. Ik heb een foto dus zal hem plaatsen. Belangrijk is denk ik ook dat ik 5 grote eieren gebruik en dat ze warm moeten zijn, ik leg ze ong. 4 min. in heet water, daarbij moet je de bloem en maizena en zout er voorzichtig doorheen spatelen anders gaat al het lucht er weer uit.
http://4.bp.blogspot.com/_GTZx3E39z9A/S3LxLd-GpAI/AAAAAAAAABc/sBD0gYEWSzc/s200/4jaar+002

helaas is het toch niet zo goed te zien.

je kunt proberen om een stuk bakpapier te knippen en dan op de bodem te leggen en dan de ring van de springvorm dichtklikken bij mij lekt ie niet.
Ik denk dat ik de volgende keer een how to maak voor het biscuit want het is niet zo makkelijk in het begin en iedereen heeft een how to nodig vind ik.

13

Ik heb de biscuitmix van de webshop en toen uit de tabel de dingen gedaan voor 24 cm.

Dus 290 gram mix, 225 gr. ei (iets minder dan 4), 40 ml water.
Het was heel dun en het werd ook niet dikker.
Na het bakken rook je echt het ei er nog bovenuit.

Ik heb de eieren niet voorverwamd.

Het lekken komt denk ik door mijn springvorm.
Kan aardewerk trouwens in de oven?

Ik ga vanmiddag nog eens proberen een goede biscuit te maken. Eerst maar even een kleintje proberen.

14 Laatst bewerkt door kaatjekeutel (18-02-2010 12:19)

Hierbij het recept voor een ronde bakvorm 23 cm.

5 GROTE eieren warm tot 30 gr.(stuk in kom, kloppen en in magnetron of aubainmarie /pannetje op vuur met
water, kom met ei erin, doorroeren)
in kom 150 gr. suiker + 1 zakje vanille suiker erbij dit 10 minuten mixen.

125 gr. bloem (gezeefd) er voorzichtig doorroeren. 25 gr. maizena en een snufje zout er voorzichtig
doorspatelen.

Dit recept gebruik ik en het gaat steeds beter. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

15

Ik gebruik altijd mix voor taart (piece of cake Purmerend ) 330 gr 5 eieren en 3 eetlepels water. Eeerste bisquit moet nog mislukken en ik bak al 1,5 jaar.
Oven altijd op 180 graden en 30 minuten bakken ALTJD goed :Y .
Eieren staan bij mij altijd op het aanrecht dus gewoon kamertemp.
10 Minuten mixen zeker met een gewone mixer!!!
Succes met de volgende kapsels ;)