1

Onderwerp: Vraag over glucosestroop

Ik heb een beetje hulp nodig  :(
Mam had glucose voor me meegebracht in poedervorm, omdat ze dacht dat ik dat nodig had. Maar nu blijkt dat je voor bijna alles glucosestroop nodig hebt!
Weet iemand hoe ik van gewone glucosepoeder naar glucosestroop kan gaan? (ik gok koken met wat water; maar hoeveel van wat dan?)
Alvast bedankt voor het antwoord op mijn (misschien domme) vraag!

Groetjes,
Veerle

2

Re: Vraag over glucosestroop

Inderdaad kan je koken met water tot een heldere siroop. Hoeveel weet ik niet meer eigenlijk  :|

Mijn website: Presentaart

3

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … +leather)/

hier onderaan heb ik ooit eens uitleggegeven over glucose stroop maken

maar als je 100ml glucose stroop nodig hebt, doe je 100gr glucose poeder en 80ml water in een pannetje. zachtjes door koken tot het stroperig wordt. kan wel 20 min duren en vaak roeren. je houd dan ongeveer 100ml over. (kleuren met water mee koken)

4

Hartelijk bedankt Olga!!   O-) 
Ik heb namelijk nog nooit glucosestroop gezien dus ken ik de textuur er niet van... Anders wilde ik het wel eens wagen op een experimentje namelijk. Maar nu weet ik precies hoe het moet; bedankt!!!  :D

5

Hoi allemaal,

glucosestroop is ook te bestellen bij www.chocolatebar.nl Die zit in nijmegen. Daar kun je ook terecht voor alle benodigdheden zoals chocola en praline enz.

groetjes Lara

6

HULP!

Ik dacht dat ik glucosestroop had gemaakt; maar nou blijkt dat hij gewoon verbrand was en nou is hij helemaal hard geworden in mijn pannetje en op mijn houten lepel; en ik krijg het er niet meer uit!

Wat heb ik verkeerd gedaan?  :(

7

Te lang en te heet, je suiker is verbrand...

Nog een keer en dan er bij blijven. En als het klaar is en afgekoeld, in een potje doen!

Bij de shop verkopen ze het trouwens ook ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Marianne schreef:

Te lang en te heet, je suiker is verbrand...

Nog een keer en dan er bij blijven. En als het klaar is en afgekoeld, in een potje doen!

Bij de shop verkopen ze het trouwens ook ;)

Het stomme is dat ik er ook echt bij gebleven ben  :s
Is er een manier om te zien of hij klaar is? Verandert de kleur dan, of net niet? Wordt hij dikker? (bij mij werd hij pas dikker toen hij dus afgekoeld was; en toen was het plots bijna niet meer weg te krijgen haha!)
Ik wilde het ook in een potje doen toen het bijna afgekoeld was, maar dat kon dus niet meer gister...
Iig bedankt voor je reactie.

9

het moet echt op een laag pitje en voldoende water 80ml=80gr.
als het wat stroperig is en je een soort draad kunt trekken dan vind ik het klaar en doe ik het gas uit.

10

Olga'74 schreef:

het moet echt op een laag pitje en voldoende water 80ml=80gr.
als het wat stroperig is en je een soort draad kunt trekken dan vind ik het klaar en doe ik het gas uit.

Bedankt, dat ga ik dus toch nog maar een keer proberen  :Y

11

ik heb vandaag weer chocolate leather gemaakt.

glucose stroop: neem druivensuiker, heb je die?
doe 150 gram in pannetje met ca 120 gram water. in een pannetje op laag vuur en dan kun je wel een 15min af en toe roeren laten in koken. het blijft redelijk vloeibaar maar wordt wel wat dikker dan water. als het afkoelt dikt het nog wat meer in.

mislukt bij mij echt niet en je moet echt je best doen wil het verbranden. wel laag vuur.

Even een stipje, aangezien ik vanavond glucosestroop wil gaan maken met druivensuiker :)

Niet meer uit Son, maar nu uit Arnhem :)

13

Olga'74 schreef:

ik heb vandaag weer chocolate leather gemaakt.

glucose stroop: neem druivensuiker, heb je die?
doe 150 gram in pannetje met ca 120 gram water. in een pannetje op laag vuur en dan kun je wel een 15min af en toe roeren laten in koken. het blijft redelijk vloeibaar maar wordt wel wat dikker dan water. als het afkoelt dikt het nog wat meer in.

mislukt bij mij echt niet en je moet echt je best doen wil het verbranden. wel laag vuur.

Bedankt Olga, dat kan ik ook nog proberen!
Ik wist niet dat druivensuiker ook glucose is. Ik dacht namelijk dat dat dextrose is (want zo staat het toch ook op het pakje...)
Let wel: je mag nooit roeren in hete suiker/glucose/... Die spetters zijn zo heet dat als ze in aanraking komen met je huid je gelijk een 3e graads brandwonde hebt. Kleine tip :-)

14

dextrose = druivensuiker! zonnatura heeft het bij bv da.
ja het wordt wel heet, maar ik roer toch een beetje met de garde en als je oplet spat het niet heel erg hoor, ik maak ook geen grote hoeveelheden. heb inderdaad wel gevoeld dat het bakje waarin ik het gegoten had om te wegen behoorlijk heet was  :s

15

en zelfgemaakte glucosestroop kan je niet superlang bewaren, want dan gaat het kristaliseren. Ziet er wel mooi uit en je kan het dan nog een keer opnieuw verwarmen, maar mijn ervaring is dat je beter niet meer kan maken dan je nodig hebt of nog liever gewoon bestellen, want om de een of andere reden blijft die wel helder.

En idd: druivensuiker = dextrose = glucose.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

16

Hoi,

ik was vandaag bij de supermarkt op zoek naar dextrose van zonnatura om er glucosestroop van te maken maar liep tegen iets anders aan. Van het merk van gilze hebben ze suikerstroop 500 gram voor €0.61. is dit ook glucose waar je fondant mee kan maken??

Groetjes Stephanie

17

Nee, dat is 1:1 suiker en water als ik mijn moeder mag geloven. Die gebruik je bijv. in cocktails; maar is dus niet hetzelfde als glucosestroop helaas  :nooo

18

Nee, in suikerstroop zit gewone suiker (fructose en glucose) Glucosestroop is alleen met glucose. dat heeft hele andere eigenschappen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

19 Laatst bewerkt door Sugar Pop (09-08-2011 02:57)

Ergens op dit forum kwam ik een heel simpel recept tegen:

Doe 250g druivensuiker in een pannetje met 15 ml water. Op een zacht vuurtje zetten, constant roeren. Als de suiker helemaal gesmolten is (duurt ongeveer 5 minuten) even aan de kook brengen en 30 seconden door laten koken. In een glazen potje schenken en zonder deksel af laten koelen. Het is dan een dikke heldere stroop geworden die je na een paar seconden in de magnetron weer zachter maakt.

De druivensuiker heb ik bij de Dekamarkt gekocht voor € 0,99 per 500g. :thumb:

Dear Lord, if You can't make me skinny, please make all my friends fat!

20

Dit is een heel oud topic...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag