1

Onderwerp: Bakken!

Hallo, ik heb misschien een stomme vraag...maar ik heb een keer een workshop gevolgd en sindsdien denk ik zo'n 5 boltaarten gemaakt maar de cakes worden nooit echt lekker... via de webshop had ik chocoladebiscuitmix gekocht maar dan is mijn volgende vraag... die 330gram mix en eieren etc. in wat voor bakvorm moeten die? hij was namelijk overstroomd en daarna te weinig voor mijn boltaart.. of te wel in wat voor soort vorm kun je het beste bakken eigenlijk voor alle soorten taarten want een standaart cakevorm (zo'n rechthoekige) is dus te klein...

liefs Jacqueline

2

Re: Bakken!

Het precieze antwoord kan ik je niet geven. Geen idee wat je met  330 gr mix doet, ik maak mijn mix altijd zelf namelijk.
Wel kan ik je zeggen dat je gewoon moet kijken naar je vorm, tijdens het vullen zorgen dat je nog ongeveer een cm of twee à drie overhoud, dan moet het eigenlijk wel goed komen.

3

Met 330 gr mix staat op de verpakking (naturel biscuit) dat het voor een 24 cm doorsnee bakvorm is.

Zelf vind ik het dan te laag, dus dan een maat kleiner of meer mix gebruiken (alles dan in verhouding, uiteraard).

Ik gebruik zelf alleen springvormen in verschillende maten.

Gebruik jij liever bolvormen, dan kan je het beste de hoeveelheden aanhouden die in de tabellen (links) staan.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

4

onderaan staat een tabel voor de omrekeningverhoudingen van de chocomix web shop.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=72051

volgens tabelberekening heb je voor bol 20 277chocomix, 168 ei en 63 water ongeveer nodig, maar ik heb nog nooit geprobeerd.

5

Bedankt voor de reacties, bij de workshop waren het hele lange repen cake die dus makkelijk in de bolvorm gedaan konden worden...maar bij mij is de vorm dus klein en smal en niet zo stevig dus ik doe iets niet goed.... en waar hebben jullie de vormen gekocht?

jacqueline

6

Maar voor een boltaartje kun je toch ook het beste bakken in zo'n blandaschaal van ikea?

7

Aha, het was mij niet helemaal duidelijk dat je het nu ook over het bakken van een boltaart had.
Ik zou idd ook gewoon de blanda schaal kopen bij Ikea. Dan heb je dat gedoe met de reepjes niet.

8

Oftewel die cake dan doormidden snijden en dan vullen?? haha raar dat ik daar zelf niet aan heb gedacht! nouja ik heb het zo geleerd bij de workshop, die schaal van ikea is die van alluminium? en mag die in de oven?

Jacqueline

9

De blanda's kun je kopen in hout, glas of aluminium. De laatste 2 kunnen in de oven, volgens mij gebruiken de meeste mensen hier de metalen versie.

En voor het bepalen van de hoeveelheden die in je vorm kunnen; de standaard regel is dat je een ei (met bijbehorende mix/eigen ingrediënten dus) nodig hebt per halve liter inhoud van je vorm.

Dus: vorm helemaal vullen met water, opmeten hoeveel erin is gegaan en aan de hand daarvan bepalen hoeveel biscuitmix je moet maken.

10

Ik ben vanmiddag meteen naar Ikea gegaan, heb daar de schalen in verschillende vormen van alluminium gekocht! ben benieuwd!

Het is gewoon lastig dat bij de workshop de cake al klaar was... je leert wel hoe je het moet vullen enzo (met bijv banketbakkersroom die daar klaar stond) maar dan zelf aan de slag valt best tegen! heb nu verschillende dingen geprobeerd maar wil er gewoon erg goed in worden! ik blijf proberen en dit weekend ga ik het weer proberen en ditmaal met zelf gemaakt biscuit deeg! wie weet!!

super bedankt voor alle tips!

Jacqueline

11

Heb je hier al links op de site gekeken?Daar heb je staan tabellen heel handig om te weten,daar kun je alles vinden in elke maat bakvormen hoeveel je nodig heb aan mix eieren etc. :Y Die blanda schalen zijn fantastisch,heel veel bak plezier met je schalen.

groetjes van Ann

12

Hallo,

Hij staat nu in de oven. heb de grootste schaal van ikea gebruikt... er pastte 3l in dus = 6 eieren... 180gr suiker en 180gr bloem...maar nu eenmaal in de oven is hij maar de helft van de hoogte...wie weet wat ik verkeerd doe???

groetjes Jacqueline

13

JacquelineL schreef:

Hallo,

Hij staat nu in de oven. heb de grootste schaal van ikea gebruikt... er pastte 3l in dus = 6 eieren... 180gr suiker en 180gr bloem...maar nu eenmaal in de oven is hij maar de helft van de hoogte...wie weet wat ik verkeerd doe???

groetjes Jacqueline

Ik kan je helaas niet helpen maar lees graag mee. Die schaal van ikea kan dus gewoon in de oven? En als je de minivorm hebt (12cm) kun je die dan nog vullen of is hij daar te klein voor?

14

Daggie schreef:
JacquelineL schreef:

Hallo,

groetjes Jacqueline

Ik kan je helaas niet helpen maar lees graag mee. Die schaal van ikea kan dus gewoon in de oven? En als je de minivorm hebt (12cm) kun je die dan nog vullen of is hij daar te klein voor?

Die van 12cm kan je vullen, uiteraard. Ik heb hier ook ergens op het forum gezien hoeveel er dan in moet; ik denk dat het hier link bij 'tabellen' staat. Anders kan je ook eens kijken bij de FAQ of rondneuzen op het forum. Het staat er iig op.
Succes!

Jaqueline: heb je wel 20min je eieren en suiker geklopt? Ik heb namelijk gemerkt dat als je dat niet doet, het biscuit niet mooi naar boven komt. Welk recept heb je gebruikt?