1

Onderwerp: Heteluchtoven, hoelang bakken jullie je bicuit??

Ik heb net een biscuit gebakken volgens de verpakking, maar na 30 minuten op 160 graden was hij nog niet gaar. Ik heb er 3 keer 5 minuten en een keer 7 minuten bij op gedaan, maar ben nog niet tevreden.

Wie bakt ook in een heteluchtoven en hoe lang en hoe heet bakken jullie de biscuit??

2

Re: Heteluchtoven, hoelang bakken jullie je bicuit??

Het ligt natuurlijk wel aan de hoeveelheid. Maar ik bouw de temperatuur op, dus lager beginnen en uiteindelijk op 175 graden. Deze tip hier ook op het forum opgedaan  ;) Hoop dat jij er ook iets aan hebt.

wonderen bestaan ...

Ja dat is natuurlijk wel handig te vermelden hoeveel  :+

Ik had een ronde bakvorm van 24 cm. 330 gram biscuitmix, 33 ml water en 5 eieren. Hij bleef ook plat, misschien dat de eieren toch nog te koud waren, hadden ongeveer 2 uren in de huiskamer gelegen?? Op welke temperatuur begin je dan, en met een heteluchtoven zul je dan zelf steeds de temperatuur wat omhoog moeten doen denk ik, ik kan dat niet voorprogrammeren of zo.

Iemand nog meer tips..........

4

Ik heb dezelfde hoeveelheid mix enz. gebruikt, maar in een springvorm van 22cm. Onderkant en zijkanten eerst bekleed met bakpapier.
Ik bak op 160 graden en dan ongeveer 40 minuten. De oven voorverwarmen doe ik altijd wel, maar opbouwen van temperatuur heb ik dus nog nooit gedaan. Tot nu toe zijn mijn kapsels altijd gelukt.
Mijn kapsel in een springvorm van 16cm wordt bijna 10cm hoog!

5

Ik heb ook een heteluchtoven, maar om een of andere reden duren kapsels bij mij ook altijd langer dan volgens de tabellen zouden moeten. Ik gebruik de 3D heteluchtfunctie en check de temperatuur wel altijd met een oventhermometer.

Ter indicatie: een taart van 22 cm doorsnede kost in mijn oven in totaal 42 minuten (10 op 150, 10 op 165 en 22 minuten op 180 graden). Geen idee waar het aan ligt, maar als je eenmaal een beetje hebt uitgeprobeerd en je oven leert kennen, weet je waarmee je rekening moet houden bij het bakken van een kapsel. Ik lees het hier wel vaker ook van anderen, dat zij langer bakken dan de aangegeven baktijd. Tegen de tijd dat je taartje (ongeveer) klaar moet zijn even voelen aan de bovenkant: veert die terug, dan is je kapsel gaar. Voelt hij nog echt zacht aan, dan nog een paar minuutjes erbij en dan weer checken.

6

Ik bak ook in een heteluchtoven, houd eigenlijk geen rekening met de maten van de taarten..
Bij mij gaan ze in een voorverwarmde oven van 140 graden (14 minuten), na 14 minuten ga ik over naar 150 graden en na die 14 minuten naar 160. Soms moet hij er dan nog 5 minuten langer in, maar meestal zijn ze dan gewoon perfect!
En inderdaad, dat check je zoals Freya hierboven dat zegt :)

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

7

voorverwarmen 150gr taart er in en 30/35min 175gr. (ronde vorm 24/25)

8

Bij pannen tot en met 25ø zet ik mijn oven altijd op 175 graden als ik mijn biscuit mix ga maken. Tegen de tijd dat mijn mix klaar is, gaat hij 30 tot 40 minuten in de oven. Ligt aan de grote van mijn pan. Ik kijk altijd of mijn bovenkantje mooi goudkleurig is

Bij mijn blanda van 28ø en andere grote pannen vanaf 30ø zet ik mijn oven op 150 en na 20 minuten zet ik hem 25 tot 30 minuten op 175.

Al mijn kapsels zijn 6,5 tot 7 centimeter hoog. Maar ik denk dat het bij elke oven anders is.

Groetjes San

9

De mijne moeten er ook altijd zo`n 40 a 50 minuten in. Ik bak op constante temperatuur van 160 graden.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

10

Bedankt voor jullie antwoorden, het is gewoon uitproberen begrijp ik. Ik heb er nu een in 160 graden en 50 minuten, eens kijken hoe deze er uit komt.

11

Hij is er prachtig uitgekomen, mooi hoog en gaar. Voortaan dus op 160 graden en 50 minuten.

12

ik voorverwarm niet zet hem "koud"erin en dan op 160 graden zo'n 45 min.