1 Laatst bewerkt door kel (16-02-2010 11:15)

Onderwerp: beetje geluk of toch niet

Hallo allemaal,

Heb net voor de 5 x een bisc gebakken. Deze bleef bij mij laag 2 a 3 cm. de vorm werd ook niet voldoende gevuld.

Nu vandaag heb ik het precies zo gedaan als jullie allemaal schrijven, eieren in warm water leggen in warm water mixen enz. Dit ging dan ook perfect. Na 45 min bakken op 160 gr wordt mijn kapsel niet hoger als 5 cm. bij het afkoelen zie ik ook dat hij een beetje aan het inzakken is.

Nu de vraag hoe hoog moet een kapsel ± zijn?

Alvast bedank

2

Re: beetje geluk of toch niet

Hoeveel beslag heb je gemaakt?
Wat is de maat van je vorm?
Wat voor beslag? Heb je biscuitmix gebruikt of heb je het recept met bloem, suiker en eieren gemaakt?
Als je wat meer info hebt heb ik misschien een antwoord voor je  :Y

Groetjes Melanie

3

ik gebruik het basisrecept hier van de site en mijn taarten worden ook zo'n 5 cm, is toch al een mooie taart, als je die vult zit je bijna aan de 7 cm.

Groetjes, Dorothea.

4

hoi doosch,

Ja het basis recept van deze site heb ik gebruik. in een vorm van 24 cm. middel grote eieren gebruik.
Ik had ook gelezen dat je garde onder het beslag moet zijn hier heb ik dan ook goed opgelet met de kom scheef houden lukte dit aardig.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes kel

5

Dot schreef:

ik gebruik het basisrecept hier van de site en mijn taarten worden ook zo'n 5 cm, is toch al een mooie taart, als je die vult zit je bijna aan de 7 cm.

Hoi

Hoe vul jij de taart dan?

ik zou denken dat je nu maar een laag kunt!!

Groetjes kel

6

hoi,

ook ik heb vandaag biscuit gebakken,en herken het probleem.
Die van mij is ook niet hoger dan 3 cm, ik heb trouwens het recept gebruikt van tartacadabra....... wat doe ik verkeerd?

moet zeggen dat de onderkant en zijkant wat donkerder waren en behoorlijk krokant

gr laura

7

kel schreef:

hoi doosch,

Ja het basis recept van deze site heb ik gebruik. in een vorm van 24 cm. middel grote eieren gebruik.
Ik had ook gelezen dat je garde onder het beslag moet zijn hier heb ik dan ook goed opgelet met de kom scheef houden lukte dit aardig.

Groetjes kel

Ok, dat is dus 150 van alles en 5 eieren...
Ik heb voor een 20cm ronde vorm 5 eieren en dan is mijn kapsel zo rond de 6/7 cm hoog en lekker luchtig.
En je doet echt voorzichtig de bloem door de eier/suikermengsel heen?
Niet tussentijds je oven open?
Oh en als hij gaar is een minuutje laten staan en als je ziet dat de randen loslaten meteen storten, niet in de oven af laten koelen of zo?

En zelf heb ik mijn oventemp op 170/175 (electro oven) misschien maakt dat ook verschil?

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt en anders als je het niet meer ziet zitten biscuitmix uit de shop overwegen, die is echt hufterproof.

Groetjes Melanie

8

Doosch schreef:
kel schreef:

hoi doosch,

Groetjes kel

Ok, dat is dus 150 van alles en 5 eieren...
Ik heb voor een 20cm ronde vorm 5 eieren en dan is mijn kapsel zo rond de 6/7 cm hoog en lekker luchtig.
En je doet echt voorzichtig de bloem door de eier/suikermengsel heen?
Niet tussentijds je oven open?
Oh en als hij gaar is een minuutje laten staan en als je ziet dat de randen loslaten meteen storten, niet in de oven af laten koelen of zo?

En zelf heb ik mijn oventemp op 170/175 (electro oven) misschien maakt dat ook verschil?

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt en anders als je het niet meer ziet zitten biscuitmix uit de shop overwegen, die is echt hufterproof.

Ja ik doe het zoals jij zeg. Maar ik begrijp dat 5 cm dan toch niet zo heel laag is. Als hij bij jou 6/7 cm is in een vorm 20 cm.

En de mix van de shop heb ik besteld deze zal vandaag of morgen wel binnen komen. Ben benieuwd hoe het gaat.

Ik wil namelijk veel bakken heb don een jarige en volgende week zon een jarige dus lekker taart van mams haha :)  als het allemaal wil lukken.

Bedank voor je reactie

9

laura75 schreef:

hoi,

ook ik heb vandaag biscuit gebakken,en herken het probleem.
Die van mij is ook niet hoger dan 3 cm, ik heb trouwens het recept gebruikt van tartacadabra....... wat doe ik verkeerd?

moet zeggen dat de onderkant en zijkant wat donkerder waren en behoorlijk krokant

gr laura

tartacadabra ken ik niet. Wel weet ik inmiddels door het vaak te doen dat je echt lang moet mixen zeker 10 min. Goed lezen wat er staat.

10

kel schreef:

Je garde moet juist niet geheel onder het beslag komen. Als je gardes te diep in het beslag komen krijg je geen lucht meer in het beslag. En dan rijst het dus ook veel minder  ;)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

11

Bij mij is het probleem dat ze in de oven heel mooi omhoog komen, maar bij het afkoelen, erg inzakken :nooo iemand idee hoe dat kan?
Zodra hij gaar is laat ik hem niet langer dan1 minuut in oven en stort hem gelijk op een rooster, maar toch zakt hij in.Niet overdreven hoor maar als hij net de oven uitkomt is het toch mooier.

12 Laatst bewerkt door ans pommerans (16-02-2010 13:44)

Misschien te veel lucht erin?
Doe je ook nog 2 minuten op de laagste snelheid kloppen nadat het op volle snelheid gemixt is? Dat geldt wel alleen als je de mix gebruikt.

If live gives you lemons, make lemonade!

13

ik ga zo nog maar een keer proberen en dan met het recept van de site...

mijn vullingen staan al klaar en ik verheug me enorm op mijn eerste taart!! :P

ik laat het wel weten of het gelukt is

gr laura

14

Ik gebruik de hoeveelheden van felicitaartjes.nl (wel van mix) en mijn kapsels worden nu 7-8 cm hoog. En idd de garde niet helemaal onder het beslag houden.