1

Onderwerp: Taart bekleden maar blijt vouw over..

Hallo!

Ik heb gisteren voor het eerst een taart bekleed, ben best tevreden over het resultaat..!!!maaar..
Is het altijd zo dat je een vouw overhoud in het marsepijn, bij het laatste 'stukje' van het bekleden..?
Ik snap niet zo goed hoe je dat kan tegengaan.
Is daar een trucje voor?
Groetjes,
Soe

2

Re: Taart bekleden maar blijt vouw over..

Hoi
In principe is het zo dat je bij de laatste vouw hetzelfde doet als bij de rest van je taart.
Je tilt die flap even op(aan de onderkant), en dan veeg je de marsepein van bovenaf glad naar beneden toe.

Groetjes Marianne

3

MarianneB schreef:

Hoi
In principe is het zo dat je bij de laatste vouw hetzelfde doet als bij de rest van je taart.
Je tilt die flap even op(aan de onderkant), en dan veeg je de marsepein van bovenaf glad naar beneden toe.

hmmm okay..ik denk dat ik dat ook niet gedaan heb, dat optillen en gladstijken, heb de marsepijn gewoon telkend opzij 'getrokken'en dan gladgestreken en dan het teveel ervan weggesneden...waardoor ik soms teveel weghaalde en dus taart erdoorheen zag (gelukkig kon ik dat gewoon camofleren met de koeien vlekken haha

maar goed, ik ga het volgende keer zo proberen, ben benieuwd!!
Groetjes!

4

Je kunt het beste een (veel) grotere lap uitrollen dan je taart is, deze leg je over de taart en ga je hem eerst goed leggen voordat je het gaat aandrukken. Dus steeds optillen en goedleggen. Daarna snijd je met een mesje het overtollige marsepein weg.  Nu heb je waarschijnlijk allerlei `trucs` uitgehaald ;) die helemaal niet nodig waren.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

5

Hoe ik het doe:
grote lap marsepein uitrollen.
Deze over de taart leggen zodat hij aan alle kanten voldoende ruimte heeft.
Dan de marsepeinen vouwen rondom de taart gelijkmatig verdelen.
Dan de bovenkant vlak strijken.
Dan aan de bovenkant van de zijnkant met de vlakke kant van je hand de marsepein voorzichtig tegen de taart aandrukken. Met je andere hand de vouwen blijven verdelen. Dus kom je een vouw tegen, deze dan glad leggen. Op deze manier cm voor cm naar beneden toe werken. Als het goed is, heb je al je beneden bent aangekomen geen vouwen mee.

Begrijp je een beetje hoe ik het bedoel?

Anders even goolgelen, en zijn ook you tube filmpjes van.

6

Chocoholic schreef:

Je kunt het beste een (veel) grotere lap uitrollen dan je taart is, deze leg je over de taart en ga je hem eerst goed leggen voordat je het gaat aandrukken. Dus steeds optillen en goedleggen. Daarna snijd je met een mesje het overtollige marsepein weg.  Nu heb je waarschijnlijk allerlei `trucs` uitgehaald ;) die helemaal niet nodig waren.

Haha ja ik denk inderdaad dat ik heeeel erg moeilijk heb lopen doen, klinkt niet al te ingewikkeld hoe het uitlegd, volgende keer ga ik het proberen!

7

Johanna schreef:

Hoe ik het doe:
grote lap marsepein uitrollen.
Deze over de taart leggen zodat hij aan alle kanten voldoende ruimte heeft.
Dan de marsepeinen vouwen rondom de taart gelijkmatig verdelen.
Dan de bovenkant vlak strijken.
Dan aan de bovenkant van de zijnkant met de vlakke kant van je hand de marsepein voorzichtig tegen de taart aandrukken. Met je andere hand de vouwen blijven verdelen. Dus kom je een vouw tegen, deze dan glad leggen. Op deze manier cm voor cm naar beneden toe werken. Als het goed is, heb je al je beneden bent aangekomen geen vouwen mee.

Begrijp je een beetje hoe ik het bedoel?

Ik denk wel dat ik het begrijp, dus jij gaat de hele taart rond en dan cm voor cm rondom naar beneden..
Ga ik ook proberen!Kijken wat het makkelijkst voor me werkt!
Danke!
Groetjes,
Soe

8

zoek op youtube eens "how to cover a cake with fondant (of Sugarpaste)"

Veel demonstratie filmpjes van zowel ronde als vierkante taarten dan zie je wat ze doen om zonder vouwen en scheuren je taart te bekleden :)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Bommeltje schreef:

zoek op youtube eens "how to cover a cake with fondant (of Sugarpaste)"

Veel demonstratie filmpjes van zowel ronde als vierkante taarten dan zie je wat ze doen om zonder vouwen en scheuren je taart te bekleden :)

Oki Bommeltje zal ik ook eens naar kijken, op you tube..handig tegenwoordig al die hulpmiddelen..je zou niet eens een workshop hoeven volgen om het allemaal te leren:D
Dank!
Groetjes!

10

Er staat zoooooo veel op youtube,.. zoek als maar eens op "Aine2" :) zij kan zo mooi uitleggen hoe je bepaalde dingen boetseerd!

Verder kun je veel dingen vinden over het vullen en afsmeren, hoe je botercreme (meringue) maakt.. en ga zo maar door

Vul voor de grap eens cake decorating in en je bent de komende week zoet  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

Woooow super veel haha ik denk dat ik deze week niet veel meer op het forum zal komen...
...nee hoor..vind het veel te leuk..
Maar dank voor de tip!

Groetjes!!
Soe

12

Prima  :thumb:

en neem dan volgende week ook maar vrij om dit forum door te lezen  O-)

:lol: