1

Onderwerp: Ruzie met botercreme

Vandaag een tweede taartje geprobeerd.....
(Zal binnenkort even fotos plaatsen, maar valt me vies tegen nog niet echt netjes afgewerkt enzo, maar het is zooooooo leuk om te doen)
alleen heb me toch een ruzie gehad met botercreme bij het afsmeren...

Als ik het er opsmeer trek ik de hele kapsel stuk..
Dit was een nieuw gebakken taart maar had zeker 45 min staan afkoelen... en op 1 of andere manier krijg ik niet echt een creme....
heb het recept van 1:1 gedaan maar het blijft meer een zoete boter dan dat het een creme wordt..

Iemand misschien een idee waar het aan ligt...? Want werd er gewoon gefokt door... en dan wil alles niet...

Owjee.. nieuwe verslaving, wat is dit leuk!!

Re: Ruzie met botercreme

Ik denk dat je biscuit misschien nog niet helemaal koud genoeg was...

En de botercreme,heb je echt wel lang genoeg gemixt?  Ik heb toevallig vandaag ook voor 't eerst 1:1 BC gemaakt, en dat ging prima met afsmeren. Ik heb alleen mijn biscuit wel een uur of 3 laten afkoelen.

Niet meer uit Son, maar nu uit Arnhem :)

3

Zo te lezen maak je dezelfde fout als ik lang lang geleden ook eens maakte. ;)
Je moet je botercreme echt zeker 10 minuten mixen op de hoogste stand, dan is het echt heel romig. :Y

4

Naja dan moeten we het nog maar een keer gaan proberen he!!!

5

ik klop het altijd 15 min....

Groetjes, Dorothea.

6

En misschien je kapsel een dagje vantevoren bakken? dat maakt het ook minder kruimelig

Alles goed???? nee 3 fout

7

En je boter was wel goed op kamer temperatuur?

8

lune schreef:

En misschien je kapsel een dagje vantevoren bakken? dat maakt het ook minder kruimelig

Ja, doe ik ook. 45 min is volgens echt te kort om het kapsel goed af te laten koelen.

9

Je botercrème moet je zo lang mixen tot hij echt wit wordt van kleur.
Ik heb vroeger altijd botercreme om CC's gedaan en omdat er dan een kleurstofje doorheen ging heb ik nooit op de kleur van de botercrème gelet.
Afgelopen week voor het eerst echt botercrème gemaakt zoals hij hoort te zijn en was echt erg luchtig en ook écht wit.
Ik heb trouwens ook veel minder poedersuiker gebruikt; vind het anders te zoet. Maar dat is kwestie van smaak natuurlijk  :)

Hopelijk lukt het je beter als je je botercrème lang genoeg mixt!
(als je een keukenrobot hebt met zo'n ballonklopper dan kan je hem gewoon iets van 5 minuten op de hoogste stand zetten: snel resultaat en echt supergoed resultaat ook.)

Heel veel succes ermee iig!  :Y

10

Als ik zo al de reacties lees dan ga ik het zeker anders aan pakken..

Kapsel dag van te voren maken...
Boter lang genoeg op kamertemperatuur laten komen...
En erg lang kloppen..

Kan niet mis gaan met zulke goede tips!!!
Thnx allemaal

11

Heb je het bij het kapels de onderkant wel als bovenkant gebruikt? Dat was mijn eerste fout namelijk..........Gr. Chantelle

12

Hallo,

kun je dan bij die botercreme ook kleurstof of essence doen voor het smaakje??
Of gaat dat schiften?

13

Tuurlijk gaat dat; geen probleem!
Wij hebben het vroeger altijd met vloeibare kleurstof gedaan (de enige die je in Belgische supermarkten kan krijgen voor zover wij weten) en dat ging prima. Dus denk ik dat het met poeder of gel ook wel zou moeten lukken.
En wij deden ook altijd een beetje vanille-essence onder de botercrème: heerlijk!  :)

Veel succes!