1

Onderwerp: taart krimpt

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje
Ik heb twee biscuittaarten gebakken (mix van de webshop) en alles precies volgens het boekje gedaan. Precieze hoeveelheid volgens de tabellen hier (mix, water, eieren) daarna 8 min gemixt op de hoogste stand, daarna nog 2 minuten laagste stand.

Dan in een goed voorverwarmde oven (160) en dan 30-35 minuten in de over. Hij was mooi omhoog gekomen (bijna tot de rand bij wilton blik) en na 30 minunten heb ik hem open gemaakt, geprikt om te kijken of hij gaar was (was niet) nog even laten staan

maar daarna is hij helemaal ingestort en kleiner geworden (ook de diameter)

Wat denken jullie? Heeft hij dan niet lang genoeg in de oven gestaan? Moet de oven warmer?

Wat doe ik verkeerd??? :(  :(

Re: taart krimpt

Sowieso krimpt een taart altijd als je hem uit de oven haalt, want warme lucht wordt koud en koude lucht heeft minder ruimte nodig. Met instorten bedoel je denk ik dat er dikke rimpels op de bovenkant zijn gekomen? Dat is niet erg. Als je de biscuit omdraait heb je de gladde kant boven en is 'ie mooi strak  :Y

I'm not bossy, I just have better ideas...

3

Ik heb dit ook een paar keer gehad, bij mij was het omdat ik m liet afkoelen in het blik. Gelijk storten op een rooster of schone theedoek hielp bij mij.
Succes!

4

Als de zijkanten van je taart wat ingevallen zijn: > <, dan heb je te lang gebakken. De biscuit droogt dan uit.
Een half uur lijkt me overigens niet echt te lang, ik doe ook meestal (180 oC).

Groet, Chris
Want een taart is nietzomaareentaart.nl

180 graden is bij veel ovens echt veel te warm, waardoor je kapsel echt te droog wordt. Ik bak met hete lucht en maximaal op 160 graden.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

daar zat ik gisteren ook mee, ik kan alleen maar kiezen uit 150 of 175 gr, ik heb geen 160 gr.... ik bak tot nu toe op 175, maar denk ook wel eens dat de zijkanten te droog zijn. kan ik dan beter iets langer op 150 dan korter op 175???

Groetjes, Dorothea.

7

Ik denk dat je dan beter langer kan bakken op 150. Ik bak sinds kort oplopend. 10 min 150-165-180. Maar ik denk dat ik geen 180 meer doe want de zijkanten zijn bij mij ook droog. Ik stort mijn kapsel na hooguit 2 min op een rooster. Mijn kapsels zijn eigenlijk nooit gekrompen. Ze komen redelijk strak uit de PME-vorm en moet zelfs soms een beetje moeite doen.

8

ik doe 180 oC bij 15 min onder/boven, daarna 15 min HL. Zal de volgende keer bij HL de temp ook eens een stukje terug doen...

Groet, Chris
Want een taart is nietzomaareentaart.nl