1 Laatst bewerkt door Linda2601 (12-02-2010 07:58)

Onderwerp: Paar bak- en vulvragen

Hallo allemaal

Dit weekend staan er 3 taarten op mijn planning. (nr. 4, 5 en 6) Ik heb een aantal vragen waar ik met de zoekfunctie geen antwoord op kan vinden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De taarten worden zondag ingevroren omdat ze pas volgend weekend nodig zijn en ik alleen dit weekend tijd heb.
Vulling wordt 1x tobleronemouse met kersenvlaaivulling, en 1x bbr, jam en bokkepootjes in botercreme.

Hier de vragen:

1. Voor een springvorm van 22cm gebruik ik 330 gr. mix, 5 eieren, 33 ml. water, dit is dus meer als het schema op de site.
Moet ik voor een blanda van 20cm wel gewoon het schema aanhouden?

2. Wat is de baktijd van een blanda 20cm?
En kan deze samen in de oven met een springvorm van 16cm?

3. Wat zijn de verhoudingen van chocobiscuit voor een springvorm van 22cm?

4. Ik wil de kapsels zaterdagmiddag alvast bakken, kan ik dan ook al vullen en pas zondag bekleden? (zaterdagavond de taarten na het vullen dus in de koelkast)

5. Kan ik eventueel ook zaterdag de vullingen maken en bewaren in de koelkast, en dan zondagochtend vullen?

6. Ik heb een 16cm kapsel in de vriezer liggen. Kan ik deze ontdooien, vullen enz. en dan zondag opnieuw invriezen? Of kan ik beter een nieuwe bakken?

Sorry voor de lap tekst, maar hopelijk kan iemand me verder helpen. Zou er erg blij mee zijn!

Groetjes Linda

2

Re: Paar bak- en vulvragen

Ik heb je bericht gekopiëerd en mijn antwoorden erachter getypt. Succes!!

Linda2601 schreef:

1. Voor een springvorm van 22cm gebruik ik 330 gr. mix, 5 eieren, 33 ml. water, dit is dus meer als het schema op de site.
Moet ik voor een blanda van 20cm wel gewoon het schema aanhouden?
Kijk eens in het schema wat je bij tabellen vindt.

2. Wat is de baktijd van een blanda 20cm?
En kan deze samen in de oven met een springvorm van 16cm?
Ik doe dit met een gerust hart smen in de oven net zolang als ik andere taarten bak.

3. Wat zijn de verhoudingen van chocobiscuit voor een springvorm van 22cm? Hier kan ik je niet mee helpen. Misschien biedt de zoekfunctie uitkomst??

4. Ik wil de kapsels zaterdagmiddag alvast bakken, kan ik dan ook al vullen en pas zondag bekleden? (zaterdagavond de taarten na het vullen dus in de koelkast) Ik zou met vullen een poosje wachten. Een vers gebakken kapsel wil nog wel eens flink kruimelen. Maar het kán wel.

5. Kan ik eventueel ook zaterdag de vullingen maken en bewaren in de koelkast, en dan zondagochtend vullen? Dit kan heel goed en zou ik in dit geval zeker doen!

Volg je hart...want dat klopt!

3

Dank je voor je antwoorden.
Denk dat ik de vullingen dan gewoon zaterdag maak en pas zondag ga vullen. Vind het wel lekker om het bakken en het maken van de vulling in 1x te doen, heb je tenminste 1 keer grote troep in de keuken ipv 2. :)
Kan een kapsel gewoon ingepakt op het aanrecht of moet die ook in de koelkast tot zondag?

4

Ik doe hem dan in een gesloten pedaalemmerzak en leg hem gewoon op de aanrecht. Succes!!!

Volg je hart...want dat klopt!

Hoeft niet in de koelkast hoor! Gewoon goed verpakken in bijv. een pedaalemmerzak.

I'm not bossy, I just have better ideas...

6

Mniek: die tabellen had ik gezien. Maar omdat ik voor mijn 22cm al veel teveel gebruik volgens het schema, vraag ik me dus af of ik wel gewoon de verhoudingen uit de tabel kan gebruiken voor een blanda.
Ben zo bang dat mijn taart dan niet omhoog komt als ik zoveel minder gebruik dan ik gewend ben.... :o

Ik ben zo blij met dit forum!  :)

De Blandaverhoudingen kloppen hoor  :)

I'm not bossy, I just have better ideas...

8

3. Wat zijn de verhoudingen van chocobiscuit voor een springvorm van 22cm?
Als je 330gram mix gebruik van gewoone biscuit mix dan zou ik ook de verpakking recept aanhouden voor chocobiscuit... dus als je choco mix gebruik 330gram 4 eieren en 75ml water (geloof ik voor de zekerheid eerst op de verpakking kijken ;) )  En als je gewoone mix met gesmolten chocolade of cocao wil gebruiken ook de 330gram aanhouden.

6. Ik heb een 16cm kapsel in de vriezer liggen. Kan ik deze ontdooien, vullen enz. en dan zondag opnieuw invriezen? Of kan ik beter een nieuwe bakken?
Ik lees heel vaak dat et wel wordt gedaan.  Dus je zou et kunnen doen zelf doe ik dat nooit maar ik hou niet zo van taarten invriezen.