1

Onderwerp: plakkerige zwarte fondant

Hoi,

Ik heb voorgekleurde zwarte fondant gekocht. Nu gebruik ik 'm voor het eerst, en het is echt superplakkerig en zacht! Ik kan er echt niks mee. Is dat normaal? En nog belangrijker: wat doe ik hieraan?

*)

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

2

Re: plakkerige zwarte fondant

Ja, dat is helaas normaal voor voorgekleurde zwarte fondant. Ik heb er wel eens poedersuiker doorheen gekneed. Maar niet teveel, want dan wordt het grijs. Je kan het ook even koel wegleggen. Zorg ook voor koele handen. Succes!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

Ja hier ook dezelfde ellende ermee..
Vond t erg moeilijk om hiermee te bekleden...

Ik kleur zelf en vindt zwarte marsefond een stuk prettiger werken dan zwarte fondant. Als de kleur te licht wordt, doe ik er gewoon een extra schep kleurgel bij). De voorgekleurde fondant zal allicht lichter worden als je er marsepein doorheen kneedt, misschien een potje Wilton zwart aanschaffen?

groetjes, Esther

5

Ik had vandaag hetzelfde probleem, heb het van ellende weggekieperd :(

Ik heb ook wel de zwarte kleurstof van Wilton, maar die had ik eerder gekocht om grijze fondant mee te maken, misschien toch maar eens proberen met een flinke hoeveelheid kleurstof :)

6

@pokergirl, als je veel kleurstof erdoorheen gooit wordt het ook weer plakkerig.

ik gebruik altijd zwarte marsepein, maar ook dat is plakkeriger dan de rest, denk gewoon dat er erg veel kleurstof doorheen moet om het zwart (of bv rood) te krijgen.

idd gewoon klein beetje poedersuiker er doorheen doen, en tussendoor vaak je (plak) handen wassen :lol:

Alles goed???? nee 3 fout

7

Ik had ook al ruzie met het zwart, ben blij dat ik niet de enige ben...

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

8

Heeel simpel hoor. :D
Uitrollen op poedersuiker waardoor de onderkant al steviger word. :)
Dan de uitgerolde lap even een paar minuten laten liggen, dan droogt hij wat.
En dan kun je hem makkelijker oppakken en de taart ermee bekleden.

Ik moet zeggen, ik werk liever met fondant dan marsepein om de taart te bekleden, maar met zwart pak ik toch eerder marsepein dat zo zwart is gekleurd met de extra black van sugarflair.
Dan word hij ook niet zo plakkie. :)
de voorgekleurde fondant gebruik ik voor b.v. bruidegommen, maar dan mag er een berg tylose door, dus dan is het slappe niet erg. ;)