1 Laatst bewerkt door bibo6c (03-02-2010 23:56)

Onderwerp: Wat is chocolade leather?????

maak je het zelf of koop je het kant en klaar?????

ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon geen recept voor vinden. ziet heel mooi uit op de foto's daarom wil ik het proberen. kan iemand me helpen?????

alvast bedankt.

gr's
hiba

2

Re: Wat is chocolade leather?????

Het is inderdaad mooi, maar volgens mij kun je het niet echt zelf maken. Tenminste... ik heb er nog nooit een recept voor gezien, en kopen is ook vrij duur. De webshop heeft een heerlijke, en prachtige rolbare chocolade, waar je ook heel mooie rozen mee kunt maken.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

Ik denk dat je met deze link al een eindje verder komt :)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=13162

Niet meer uit Son, maar nu uit Arnhem :)

4

bedankt Natasja.

5

chocolate leather heet ook wel kneedbaar chocola of chocolate clay. als je het maakt zoals recept in de link hier boven dan krijg je een soort uitrolbaar chocola. een goed alternatief voor marsepein. erg lekker ook.
glucose stroop kun je maken door bij de drogist druivensuikerpoeder te kopen(zonnatura kost ca 2 euro voor 500gr) en als je 150gr druivensuiker en ca 120ml water samen aan de kookbrengt en een tijdje laat inkoken op zacht pitje tot het wat stroperig is, je houdt dan ca 125ml glucosestroop over. dit meng je bij de chocola en theelepeltje koud water er bij en roeren maar, niet opgeven het kan even duren voor dat het wat indikt. de rest lees je wel in die link.
heb het vandaag in het roze gemaakt van witte chocola met rode kleurstof.

6

bedankt voor de tip Olga

Olga'74 schreef:

Mag ik vragen wat voor soort kleurstof je daarvoor hebt gebruikt? Die op oliebasis?

8

Natasja-uit-Son schreef:
Olga'74 schreef:

Mag ik vragen wat voor soort kleurstof je daarvoor hebt gebruikt? Die op oliebasis?

ja die van wilton. heb tijdens het koken van glucose stroop de kleurstof bij het water laten inkoken.
ben nog niet helemaal tevreden over de kleur (rood werd toch echt diep roze) en ook de witte chocola werkt toch niet helemaal hetzelfde als de bruine chocola. moet nog even uitproberen.

heb wel ondervonden dat als je de chocolate leather als een plak laat uitharden en weer wilt gebruiken dat het helemaal in gruis valt, je gewoon weer in de magnetron moet doen tot het weer heel warm is en met een lepel weer tot een bolletje roeren.

Olga'74 schreef:
Natasja-uit-Son schreef:
Olga'74 schreef:

ja die van wilton. heb tijdens het koken van glucose stroop de kleurstof bij het water laten inkoken.
ben nog niet helemaal tevreden over de kleur (rood werd toch echt diep roze) en ook de witte chocola werkt toch niet helemaal hetzelfde als de bruine chocola. moet nog even uitproberen.

heb wel ondervonden dat als je de chocolate leather als een plak laat uitharden en weer wilt gebruiken dat het helemaal in gruis valt, je gewoon weer in de magnetron moet doen tot het weer heel warm is en met een lepel weer tot een bolletje roeren.

Dankjewel!

10

Help ben al een uur aan het roeren , maar het ziet er niet naar uit dat er nog een bol komt??????
kan het zijn dat de glucose niet goed was?