1

Onderwerp: Kan afsmeren met ganache?

Hallo! Ik ga binnenkort mijn 2e taart maken en vroeg me eigenlijk af of de taart afgewerkt kan worden met ganache (van witte chocola)? Ik wil het bekleden met marsepein.

Ergens heb ik gelezen dat het marsepein gaat zweten als het afgewerkt wordt met iets waar slagroom in zit? :rolleyes:

Dan wilde ik graag ook jullie mening weten over de combinatie: laagje aardbeien/viervruchten jam en slagroom (2 lagen). Afwerken met witte ganache en bekleden met marsepein. Nou...wat vinden jullie ervan? :)

Groetjes en alvast bedankt voor de tips!
Elif

2

Re: Kan afsmeren met ganache?

je kan t ook andersom doen, eerst marsepein en dan ganache eroverheen zodat de buitenkant van ganache is maar wel een stuk strakker

3

Hmm dat is misschien wel een idee, maar ik ga het decoreren met marsepeinen-bloemetjes..dus zou misschien niet zo mooi staan.. Bedankt voor de tip in ieder geval :)

4

Ja hoor, afsmeren met witte ganache kan. In het boek Planet Cake staat daarvoor dit recept, met iets meer chocola, en minder slagroom.

225 ml slagroom op 650 gr witte chocola.
Ik heb deze zelf nog niet geprobeerd, maar wel hun donkere variant. Je ganache wordt dan wel veel dikker dan "normaal" ( en ik denk dat iets minder chocola ook wel kan), dus snel werken en evt. voorzichtig een beetje zacht maken in de magnetron, maar je krijgt er wel een superstrakke taart van. En lekker!!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Bedankt voor de tip Adrienne!

6

ganache onder chocolate leather ging goed. wel inderdaad eerst je ganache laten uitharden. maar of marsepein reageert...????

7

Elif schreef:

Hallo! Ik ga binnenkort mijn 2e taart maken en vroeg me eigenlijk af of de taart afgewerkt kan worden met ganache (van witte chocola)? Ik wil het bekleden met marsepein.

Ergens heb ik gelezen dat het marsepein gaat zweten als het afgewerkt wordt met iets waar slagroom in zit? :rolleyes:

Dan wilde ik graag ook jullie mening weten over de combinatie: laagje aardbeien/viervruchten jam en slagroom (2 lagen). Afwerken met witte ganache en bekleden met marsepein. Nou...wat vinden jullie ervan? :)

Groetjes en alvast bedankt voor de tips!
Elif

Hoe is het gegaan?? Ik wil vanavond ook een taart afsmeren met witte chocola, voordat ik er rolfondant overheen doe. Wat zijn je ervaringen??

Groet,
Barbara