1

Onderwerp: Taart voor kindje met allergie voor bepaalde kleurstoffen

Hoi hoi,

Ik zit met een dilemma. Mijn neefje wordt 3 maart 4 jaar en ik wil graag een taart voor hem maken. Hij is helemaal weg van varkentjes dus ik dacht eraan een boerderijtaart te gaan maken.
Het vervelende is echter dat hij allergisch is voor de meeste kleurstoffen. Hij mag alleen natuurlijke kleurstoffen hebben.
Mijn idee was om een grote verjaardagstaart te maken op de manier waarop we gewend zijn en dan een klein soort (mep) taartje voor de jarige. Deze moet dan helemaal op hem aangepast zijn.

De kleurstoffen die hij WEL mag zijn:
-E100 Curcumine/Turmeric
-E101 Riboflavine
-E120 Karmijn/Cochenille
-E140 Chlorophyllen
-E141 Kopercomplex van E140
-E152 Koolstof
-E160 a t/m f Caroteen/Annatto/Paprika
-E161 a t/m h Anthine
-E162 Bietenrood
-E163 Anthocyaninen
-E170 t/m E175 Calcium/Goud/Titanium/Zilver/Aluminium

Ik heb echt geen idee wat voor kleurstoffen er in bijv. de potjes van Americolor zitten. Heeft iemand anders misschien een idee hoe ik het taartje voor mijn neefje kan maken?

Alvast bedankt!

2

Re: Taart voor kindje met allergie voor bepaalde kleurstoffen

De kleurstoffen van Wilton geven duidelijk aan wat voor E nummers erin zit. (dit vind ik de eeneste nadeel van americolors kleurstoffen)   
Anders zijn er topics geweest over "natuurlijk" taarten met bijv bietensap of cocao als kleurstof

Ik wilde iderdaad ook bietensap voorstellen. Dat gebruik ik voor het kleuren van bijvoorbeeld salades en cake :) Of frambozensap, frambozensiroop o.i.d.

Ik durf alleen niet te zeggen of je er ook marsepein mee kunt kleuren :/

Niet meer uit Son, maar nu uit Arnhem :)

4

Natasja et kan wel.. er zijn eerder taarten gepost met dat als kleurstof.. ik ga ff zoeken ;)

5

Hoi hoi,

Super bedankt voor jullie reacties. Ik zat eigenlijk te denken om een soort meptaartje te maken in de vorm van een varkenskop, dus ik heb idd de kleur roze nodig...
Ik vraag me alleen af hoe ik de sappen evt. wat minder vloeibaar kan maken? Zou ik er een beetje bloem oid door kunnen doen of gaat dit ontzettend klonteren?

6

Ik zou het gewoon proberen. Wordt het een kliederzooi dan zou ik door de kliederzooi gewoon wat extra poedersuiker mengen.
Ik zou het uiteraard wel eerst op een klein stukje uitproberen, maar dat spreekt voor zich.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

ik heb ook eens deze vraag gesteld, ga even zoeken voor je.........

Alles goed???? nee 3 fout

8

hier is het:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=33899

Alles goed???? nee 3 fout

9

Thankx,

Ben benieuwd. Ik ga morgen eens proberen wat het wordt. Heeft iemand een tip waarmee ik het 't beste kan proberen? Bietensap, aardbeiensap, enz.

10

Ik heb iets gevonden waarmee je voedsel roze kunt kleuren! Astaxanthine

Dit komt van de zalm, garnaal, krab en van flamingoveren! Je kunt het in een potje kopen bij een aquariumcentrum zodat je Koi-karpers een mooi kleurtje krijgen...

Volledig verantwoord! Nu ga ik eerst eens kijken wat z