1 Laatst bewerkt door Veerle (18-03-2010 18:44)

Onderwerp: Macarons

Omdat een deel van dit recept was weggevallen heb ik het even terug aangevuld  :)
Sommigen onder jullie hebben dit recept misschien al gelezen op de site van Bakerella;
maar voor degenen die het recept nog niet gezien hebben, bij deze :-)

Macarons zijn kleine, gevulde koekjes die met veel zorg bereid moeten worden.
Voor de mensen die ze niet kennen; kijk op http://www.testadaz.com/blog/images/adm … az_159.jpg
Zoals je kan zien worden ze meestal fel gekleurd. Mijn eerste reeks (vandaag voor het eerst gebakken!) ziet er jammer genoeg nog niet zo spectaculair uit wegens gebrek aan materiaal.

Het recept:
90 gram oud eiwit; op kamertemperatuur (dit betekent dat je ei minimaal een week oud moet zijn; wat de meeste 'supermarkt-eieren' al zijn. Op aanraden van Bakerella heb ik mijn eiwitten de dag voor ik ging bakken gescheiden, en heb ze dan 24u buiten de koelkast, maar afgedekt, bewaard. Waarom heb je oud eiwit nodig? Zo bewaren ze hun vorm makkelijker tijdens het bakken.)
110 gr gemalen (witte) amandelen (zo te koop in de supermarkt)
200 gr poedersuiker
2 eetlepels kristalsuiker
(eventueel kleurstof in poedervorm)

Eiwit tot schuim kloppen; rustig 2 EL kristalsuiker toevoegen tot het geheel een glossy meringue wordt.
Amandelen en poedersuiker in een grote kom doen. Schuimmengsel er luchtig onder spatelen. Je moet niet te voorzichtig spatelen, maar ook niet te wild.
Eventuele kleurstof +/- halverwege het spatelen toevoegen als je gekleurde macarons wilt.
Met een spuitzak kleine rondjes spuiten op bakpapier (ZEKER NIET op een siliconen bakmat: dan komen ze namelijk niet los in het midden en hangt de helft van je koekje vast! Ik spreek jammer genoeg uit ervaring!); dan 1u laten rusten: niet afgedekt en buiten de koelkast. Dit moet omdat de buitenkant dan alvast een beetje hard kan worden.
Daarna 18-20min bakken op 150°C. Intussen kan je een vulling maken. Zorg voor een vulling die niet te zoet of machtig is, anders proef je het koekje niet meer :) (ik had chocoladecrème gemaakt en die was echt niet lekker als vulling; veels te machtig!)

Veel succes en hopelijk zien we snel foto's :D

Re: Macarons

MMMM....als ik in Frankrijk ben, koop
ik er meestal een paar...ze zijn bij de Patisserie daar vreselijk duur!
Ik ga het zeker een keer maken! Kijken of ze net zo lekker zijn :-D

3

Meestal zijn ze inderdaad vreselijk duur,
maar ik vind deze eigenlijk net zo lekker :D
Veel bak-plezier :-)

4

Tof! bedankt voor het recept. Simone heeft ze ook gemaakt en op haar weblog wat stukjes over geschreven, ff op mijn linkjessite zoeken wat de link ook al weer is :think: Vind je vast ook leuk om te zien.

Gevonden: bijvoorbeeld http://junglefrog-cooking.com/lemonmascarpone-macarons/

Simone(B op dit forum) maakt er ook watertandendmakendmooie foto's van :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

Bedankt voor het recept! Ik ga ze komend weekend proberen te maken, ben benieuwd! Proef je de amandelsmaak sterk??

Oh, ik heb de komende 2 weken nog geen tijd, maar heb
alvast tegen mijn moeder gezegd dat ik ze een keer ga maken!
(Die is er helemaaal gek op! Zagen ze laatst in grootverpakking bij de HANOS.
Lag toch bijna die doos met 78 Macarons in de kar :-p)

7

lian-koekepan schreef:

Bedankt voor het recept! Ik ga ze komend weekend proberen te maken, ben benieuwd! Proef je de amandelsmaak sterk??

Om heel eerlijk te zijn: op dit ogenblik ben ik superverkouden en durf ik me er niet helemaal over uit te spreken!
Plus, ik had de mijn gevuld met chocolade en die smaak was overheersend.
Ik denk dat je de amandelsmaak wel proeft, maar niet heel sterk.
Succes ermee!

8

Jozien schreef:

Tof! bedankt voor het recept. Simone heeft ze ook gemaakt en op haar weblog wat stukjes over geschreven, ff op mijn linkjessite zoeken wat de link ook al weer is :think: Vind je vast ook leuk om te zien.

Gevonden: bijvoorbeeld http://junglefrog-cooking.com/lemonmascarpone-macarons/

Simone(B op dit forum) maakt er ook watertandendmakendmooie foto's van :)

Hey Jozien, ja die fotos van Simone zijn echt geweldig mooi :-)
Simone is lid van de Daring Bakers dus ze heeft elke maand een nieuw recept op haar site staan wbt bakken.

Ook ik ben (sinds kort hoor ;) ) lid van de Daring Bakers en heb ook de Macaroons gemaakt, was een hele klus om ze goed te krijgen overigens maar wel superleuk.
Ze smaken overigens lekkerder (is mijn mening natuurlijk ;-) ) met vulling, zo zonder zijn ze wel erg zoet hoor ;)

Hier staat mijn recept en stukje van alle do's en don'ts ;-) :-D Het is wel in het Engels maar goed ;)
http://tartacadabra.blogspot.com/2009/1 … lenge.html

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

Veerle schreef:
lian-koekepan schreef:

Om heel eerlijk te zijn: op dit ogenblik ben ik superverkouden en durf ik me er niet helemaal over uit te spreken!
Plus, ik had de mijn gevuld met chocolade en die smaak was overheersend.
Ik denk dat je de amandelsmaak wel proeft, maar niet heel sterk.
Succes ermee!

Klopt hoor Veerle de amandelsmaak is heel zacht, het gaat echt om de combinatie met de vulling :-) Ik heb ze ook gemaakt met hazelnoten en vond die echt verrukkelijk, heeft toch een wat meer uitgesproken smaak. Heb overigens daarvoor de helft hazelnootmeel en de rest amandelmeel gebruikt (gemalen amandelen en hazelnoten dus ;) ).
Sukses met het recept!!

Heb het hierboven al geschreven maar ze staan ook op mijn blog: www.tartacadabra.blogspot.com En dan bij Daring Kitchen ;)

10

Ow, wat leuk Lara, dat jij ook meedoet met de Daring Bakers... Jammer dat ik geen woord Spaans spreek, hahaha. Maar ook zonder woorden ziet jullie blog er geweldig mooi uit, foto's om trek van te krijgen :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

11

Jozien schreef:

Ow, wat leuk Lara, dat jij ook meedoet met de Daring Bakers... Jammer dat ik geen woord Spaans spreek, hahaha. Maar ook zonder woorden ziet jullie blog er geweldig mooi uit, foto's om trek van te krijgen :)

Hai Jozien, de Daring Kitchen stukjes zijn voor een gedeelte in het Engels, dat zijn mijn bijdrages van de Daring Bakers :-) De overige stukjes die daar staan zijn van de Daring Cooks en die doet Julio (ja leuk h