1 Laatst bewerkt door AngelCakes (01-02-2010 23:17)

Onderwerp: HELP: Bekleden is niet 'strak' hoe kan dat?

Hallo medebakkers/baksters,

Vanavond heb ik voor het eerst weer een taartje van 15 cm bekleed met fondant.
Ik heb het eerst zo dun mogelijk afgesmeerd met botercreme en toen vervolgens kort in de koelkast gezet.

Het uitrollen en het erop leggen van de rolfondant ging goed en zonder problemen, maar toen ik hem met een smoother strak wilde bekleden zaten er allemaal puntjes erin alsof iemand met z'n ellebogen steeds in 't taartje heeft gezeten...zou iemand weten hoe dit komt? en hoe ik het kan oplossen? Ik ben aan het oefenen voor een bruidstaart maar met al die putjes erin ziet er echt niet eruit omdat ik hem vrij strak moet krijgen!

HELP

Alvast bedankt!

Groetjes,

AngelCakes

~I Make: Angel Food Cakes~

2

Re: HELP: Bekleden is niet 'strak' hoe kan dat?

Beetje dikker uitrollen misschien?
Of toch iets dikker afsmeren?
Welke botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

ik smeer tegenwoordig 2x af.. dus 1 laag.. de koelkast in, na een half uurtje eruit en nog een laagje er strak over heen... nog een half uur de koelkast in en dan erna met een warm mes gladstijken.. Het duurt allemaal wel wat langer zo maar ik heb minder last van putjes, deukjes of doorschijnende lagen :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

ik smeer ook af zoals Bommeltje het doet, ondanks dat had ik ook nog putjes.
Ik denk dat ik bij mijn laatste taart heb ontdekt waar het bij mij door komt, ik bleef veel te lang wrijven en smooteren en ook te hard duwen. Dan wordt de boter weer zacht en ontstaan de putjes.
Niet te lang en met liefde aaien doet bij mij de truc, met een laagje marsepein van 3mm dik.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn laatste taart een 30cm rond was, dat vind ik een stuk makkelijker bekleden dan een kleintje.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

5

Ik denk dat het grootste probleem is dat je (Zoals Marianne zegt) de fondant te dun uitrolt. Gewoon wat dikker laten.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

6

Ik dacht dat mijn marsepein te dik was met 3 mm en rol het nu uit tot 2mm. Dunner niet want dan krijg je idd bobbels. Teveel smootheren heb ik ook af moeten leren ;). Niet goed voor de boter idd

7 Laatst bewerkt door AngelCakes (02-02-2010 11:41)

Ik gebruik de 1:1 verhouding van botercreme met een aroma erdoorheen zodat ik niet het gevoel krijg een pakje boter te krijgen.
Had er nog niet aan gedacht om hem 2 keer af te smeren en dan op te laten stijven in de koelkast. Ik had er maar 1 laag erop gesmeerd en dat even laten opstijven. De Fondant rol ik uit tot zo'n 3 mm of zou ik hem dikker moeten laten? Lijkt me eigenlijk wel iets teveel van het goede dan is het zo'n hap 'fondant' namelijk.

Maar zoals ik begrijp doen de meesten hier 2 keer afsmeren, is het dan zo dat je een vrij dikke laag BC over je taart heen doet zodat hij vrij glad is. Een smoother heb ik voor dit taartje voor 't eerst gebruikt...misschien denk ik dat ik idd te lang en te hard heb doorgewreven. Ik heb hem echt aangeduwd met de smoother nml en gewreven tegelijkertijd...

Hoe dik smeren jullie de BC in 2 lagen erop trouwens?

8

ik doe 2 hele dunne laagjes.. en dan met een hete mes glad strijken (net als bommeltje)  De BC hoeft niet dik te zijn om goed glad te maken.

9

AngelCakes schreef:

Ik heb hem echt aangeduwd met de smoother nml en gewreven tegelijkertijd...

Je bedoelt echt OP de taart geduwd? Ik wrijf eroverheen. Niet meer dan nodig is. Met te lang wrijven maak je meer kapot dan je lief is. Wat bc betreft....ik had laatst mijn taart afgesmeerd, 1 laag, niet echt perfect, maar ik smeer er later toch met een warm mes overheen om de taart strakker te krijgen. Noodgedwongen in de koelkast tot de volgende ochtend. Ik heb nog nooit zo'n strakke taart gehad! Leek wel een dummy :Y

10

Esther68 schreef:
AngelCakes schreef:

Ik heb hem echt aangeduwd met de smoother nml en gewreven tegelijkertijd...

Je bedoelt echt OP de taart geduwd? Ik wrijf eroverheen. Niet meer dan nodig is. Met te lang wrijven maak je meer kapot dan je lief is. Wat bc betreft....ik had laatst mijn taart afgesmeerd, 1 laag, niet echt perfect, maar ik smeer er later toch met een warm mes overheen om de taart strakker te krijgen. Noodgedwongen in de koelkast tot de volgende ochtend. Ik heb nog nooit zo'n strakke taart gehad! Leek wel een dummy :Y

Ja ik duw lichtjes ook bovenop om hem zo strak mogelijk te krijgen. Dus eigenlijk met de smoother alleen maar lichtjes wrijven dus? :) dan weet ik dat voor de volgende keer...ik ben blij dat ik een maand vantevoren aan 't oefenen ben voordat ik de daadwerkelijke 3 laagse bruidstaart moet maken...gaat veel uren in zitten zeg!
't verschilt dus per persoon of je hem 1 laags of 2 laags afsmeert...maar bedek je het biscuit dan zo dat je alleen BC ziet? of dat je 't biscuit erdoorheen ziet?
In ieder geval wat ik wel merk is dat geduld een schone zaak is...ik had na 10 minuten in de koelkast zoiets van en NU ga ik hem bekleden! hmmz...

11

ben nu mijn taartje aan het uistsmeren maar vind de BC best dik? moet ik dan nogmaals mixen? zodat ie was soepeler is en dan zo snel mogenlijk een 2de laag erop strijken??

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

12

Hoe lang van te voren heb je je BC gemaakt?
Als dat een dagje is geweest zou ik hem nog wel een keertje doormixen om hem soepeler te maken.. maar normaal meteen na het maken zou het soepel genoeg moeten zijn.

Ik wacht ongeveer een half uur voor ik de 2e laag er opsmeer..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

13

Ik bedek mijn biscuit niet helemaal met bc. Ik gebruik bc alleen om gaten op te vullen en randen recht te maken. Maar gisteren zag ik wel bij mijn taart dat je de lagen door de marsepein ziet. Ik weet niet wat ik nou ga doen. Of de marsepein dikker, of de bc-laag er dikker opsmeren.......of idd 2 lagen bc..