1

Onderwerp: Gelatine??

Is er mss iemand onder de medebaksters die mij het verschil uit kan leggen tussen gelatine en voedingsgelatine?

Er word mij verteld dat gelatine voor de moslims niet mag (vanwege t varken) maar dat voedingsgelatine dan wel weer mag? Iemand anders beweert dan weer t tegenovergestelde!!  Helluuup.......

Groetjes,
Tamara

Love at first bite!
www.sprookjestaarten.be

2

Re: Gelatine??

Voor zover ik weet is gelatine gelatine......... ben dus erg benieuwd of er inderdaad verschil tussen zit????? (Ja lekker, hier heb je wat aan... ;) )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

heeft iemand behalve agaragar dan ook nog een ander alternatief voor gelantine?

Let them eat cake
http://annettes.tk/

4

gelatine word van koeienboten gemaakt maar moslims eten het vaak niet omdat het ook van varkensbotten gemaakt kan worden, voedingsgelatine ken ik niet en ik zou ook geen alternatief weten behalve maizena, voor vullingen zou je best maizena kunnen gebruiken want dat is een bindmiddel dus zo word je vulling dikker zodat het niet uit je taart loopt

5 Laatst bewerkt door SLaouachi (27-01-2010 20:55)

Ik wou graag even zeggen, dat gelatine wel mag in de Islam.

Zie hieronder;

Is gelatine haraam?  (=iets wat verboden is, wat niet mag in de Islam)

Vraag:

In veel producten zoals snoep en andere lekkernijen zit gelatine. Mag je dit eten?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

De meest correcte uitspraak hierover die door de recente geleerden is gedaan, is dat dit toegestaan is omdat het hier een product betreft die een verandering heeft ondergaan en niet meer in zijn oorspronkelijke staat verkeert.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

Bron; http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=126

Hou Van Mijn Kleine Meid Iman Alweer 1 jaar oud! Samen redden we het ook wel!!

6 Laatst bewerkt door mavis (28-01-2010 08:42)

SLaouachi schreef:

Ik wou graag even zeggen, dat gelatine wel mag in de Islam

Dat gelatine is toegestaan; daar zijn een aantal verschillende meningen over (onder de islamitische geleerde).
Wij (moslims) moeten dan de uitspraken volgen van alleen de "grote geleerden (uit Saudi Arabi

Groetjes Serife..

7

ik sluit me helemaal aan Mavis. Zelf als moslim, weet ik dat ze zeggen dat gelatine niet mag. Nou wij eten het wel, maar er zijn  er genoeg die het ook niet doen. Daarom, vraag het voordat je het gaat verwerken in een taart of zo.

8

het is zoooooo moeilijk. ik heb dezelfde probleem dus......
ik zou wel graag weten wat voedingsgelatine is. en ik gebruik helemaal geen gelatine ook voor mensen die het wel eten omdat ik het dus niet wil gebruiken in mijn huishouden. was er maar een duidelijke antwoord hierop.

gr's
Hiba

9

als je helemaal geen gelatine wilt gebruiken zou ik ook geen voedingsgelatine nemen, want dat is toch ook een soort gelatine. Misschien kan je iets van agar agar of zo nemen?

10

Voedingsgelatine is gelatine die geschikt is om in voedingsmiddelen te gebruiken.  Het voldoet aan die regelgeving. Daarnaast bestaat er farmaceutische gelatine die aan (nog) striktere wetgeving moet voldoen, zodat het in medicijnen mag worden toegepast (bv capsules).

Alternatieven voor gelatine met exact dezelfde eigenschappen zijn er niet. Er zijn wel verschillende ingredienten (bv hydrocolloiden (zoals xanthaan, agar, guar) of zetmelen) die er veel op lijken, maar slechts voor bepaalde eigenschappen. Bijv. elasticiteit, smeltgedrag, snelle gelering. De combinatie van eigenschappen maakt gelatine uniek.

In Europa wordt ongeveer 80% van de gelatine gemaakt van varkenshuid. 15% is van runderhuid. De overige 5% wordt gemaakt van varkens- en runderbotten, vis en gevogelte.

11

Het is erg moeilijk om dit te vermijden. Zelfs in (of op) brood zit het. Volgens mij niet "gelatine"  zelf, maar wel E471 dat daarvoor staat.
Ik was er al een hele tijd mee bezig om op E nummers te letten enz, maar je wordt daar gewoon gek van. Ik eet het ook, maar heb geen goed gevoel erbij als er varkensgelatine op staat. Dus eet ik het dan niet. Dat is dan mijn persoonlijke gevoel daarbij :)

Groetjes Serife..

12 Laatst bewerkt door bibo6c (30-01-2010 01:27)

het is gewoon om gek van te worden. ik wil gewoon dat ze een beslissing nemen over dat gelatine gedoe en geen duizend en een meningen. :(

13

mavis schreef:

Het is erg moeilijk om dit te vermijden. Zelfs in (of op) brood zit het. Volgens mij niet "gelatine"  zelf, maar wel E471 dat daarvoor staat.

Gelatine heeft geen E-nummer. Dus als dat ergens in zit, moet het er in de ingredientenlijst gewoon opstaan als gelatine.

E471 zijn mono- en diglyceriden en wordt gebruikt als emulgator/stabilisator.

14

megan schreef:
mavis schreef:

Gelatine heeft geen E-nummer. Dus als dat ergens in zit, moet het er in de ingredientenlijst gewoon opstaan als gelatine.

E471 zijn mono- en diglyceriden en wordt gebruikt als emulgator/stabilisator.

Kijk dit bedoelde ik eigenlijk:

Ook worden sommige E-nummers vervaardigd uit dierlijk materiaal, waardoor sommige mensen deze stoffen uit religieuze of levensbeschouwelijke motieven niet willen gebruiken. Het gaat vooral om stoffen als emulgatoren op basis van vetzuren (bijv. E471), die door strikte vegetari

Groetjes Serife..

15

bibo6c schreef:

het is gewoon om gek van te worden. ik wil gewoon dat ze een beslissing nemen over dat gelatine gedoe en geen duizend en een meningen. :(

Ik snap wat je bedoeld ja, maar dat is best moeilijk. Omdat heel veel mensen toch vaak dingen anders interpreteren. ( Allah is alwetend ! )

Groetjes Serife..

16

dan zou ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen en het dus niet eten.