1

Onderwerp: Ooit lukte het...

de lussen van een strik drogen in de oven.

Helaas is het vandaag 2x mis gegaan. Ik had gewoon lussen gemaakt en in de oven gezet (100 graden) en na 2 tellen storten ze helemaal in. Dus 2e keer lussen gemaakt nu in de oven op 50 graden, maar opnieuw storte ze in. Ik heb dit eerder gedaan en toen ging het prima. Het enige wat ik toen wel gedaan heb, is vlak van tevoren tragantgom erdoor, maar laatst las ik dat je dat wel een paar uur in moest laten trekken dus dat heb ik maar achterwege gelaten. Ligt het daar dan aan?

Ik snap niet dat het me al meerdere malen gelukt is en nu wil het niet meer.
En nu net vandaag als ik een aantal klasgenoten op bezoek heb die allemaal een taart met strik wilde.

Iemand idee

2

Re: Ooit lukte het...

Ik doe ze sowieso niet op 100 graden, maar op 50 graden. Daarbij had ik wel tylose erdoorheen gekneed. Dit laat ik trouwens nooit een paar uur liggen hoor, ik kwak er gewoon wat doorheen (aangezien de strik toch niet gegeten wordt), een theelepeltje of twee zeg maar.

3

ik ben nu even van de chocolate leather, en volgens mij kun je daar goed strikken mee maken en hardt vrij snel uit. misschien van witte chocolade maken.

fondant of marsepein? meer tylose?
marsepein wordt niets, mijn strik ligt al 3 weken te drogen en is nog steeds niet droog.

4

Ik denk toch in dit geval dat Tylose beter werkt dan Tragantgom omdat Tragant echt moet intrekken en tylose al veel sneller werkt..

En ik neem aan dat je fondant hebt gebruikt? Marsepein zal echt niet lukken.. ook niet met Tylose.. te veel vet

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5 Laatst bewerkt door Iris Zijlstra (30-01-2010 08:37)

Ja, ik heb fondant gebruikt, want ik weet dat marsepein niet wil. Ik weet dat je het beste tylose kunt gebruiken, maar de vorige keren had ik dat ook niet gedaan en toen is het dus wel zo gelukt.

Ik heb er in ieder geval van geleerd. Je moet nooit een strik snel willen maken. Ik zal hem voortaan met tylose maken en gewoon aan de lucht laten drogen.

Ik baalde gewoon alleen als een stekker...