1

Onderwerp: Rauwe eieren en salmonella??

Hoi!

Ik wilde graag een taart vullen met een lekkere chocolade mousse of een hemelse modder. Als ik alle recepten voorbij zie komen ook hier op het forum dan is dat allemaal gemaakt met rauwe eieren.... Doen jullie dat echt zo?? Niet bang voor salmonella of andere enge bacterien???? Zeker bij zwangeren en kinderen moet je geen rauwe eieren gebruiken. hoe dan jullie dat????

:)

2

Re: Rauwe eieren en salmonella??

Je kunt ook bij de makro en ik denk ook bij de sligro, gepasteurisserde eieren kopen. Dit zit gescheiden in een fles, dus eiwit en eigeel en gemengd.

3

Dankjewel! maar ik kom daar niet altijd en ik neem aan dat niet iedereen van jullie daar geregeld te vinden is om die flessen te kopen????

4 Laatst bewerkt door femmie (29-01-2010 09:41)

bij de webshop hebben ze ook eiwit poeder! gebruik ik.

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

5

Pimmetje schreef:

Hoi!

Ik wilde graag een taart vullen met een lekkere chocolade mousse of een hemelse modder. Als ik alle recepten voorbij zie komen ook hier op het forum dan is dat allemaal gemaakt met rauwe eieren.... Doen jullie dat echt zo?? Niet bang voor salmonella of andere enge bacterien???? Zeker bij zwangeren en kinderen moet je geen rauwe eieren gebruiken. hoe dan jullie dat????

:)

Eens hoor, vind ik ook altijd eng. Zelfs voor volwassenen is het toch echt geen pretje zo'n voedselvergiftiging dus ik waag me niet aan rauw ei. Zoals hierboven al gezegd zijn er wel alternatieven; gepasteuriseerde eieren van de groothandel of eiwit van eiwitpoeder. Inderdaad te koop in de webshop. Mocht je regelmatig in het buitenland komen: ik heb het meegenomen uit de supermarkt in Engeland.

Laatste alternatief en ook erg makkelijk: Bavaroispoeder gebruiken, bijvoorbeeld van Soezie.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6 Laatst bewerkt door kokkie (29-01-2010 10:40)

Ik heb hier ook eens een heel goed recept voor chocolademousse vandaan gehaald geschreven door Kadohke, wat zonder rauwe eieren gemaakt wordt en dus helemaal veilig is.
Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen dus ik schrijf hem maar even op:

Het wordt van 150 g witte marshmellows, 50 gram zachte boter, 250 gram goede pure chocolade, 60 ml afgekookt heet water en 350 ml stijfgeklopte slagroom gemaakt. Alles behalve de slagroom bij elkaar smelten, even tot lauw laten afkoelen, en de stijfgeklopte slagroom erdoor scheppen. Even in de koelkast, geweldig!!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

7

Oeh dat klinkt lekker Kokkie (kadohke!) ga ik inderdaad ook es proberen!
En bedankt voor de andere tips, wist niet van het eiwit poeder bij hebshop. Gauw dan maar een nieuwe bestelling plaatsen.... :)

Helemaal top, dank jullie wel!

8

IPV kopen kan je et ook zelf maken. 
Als je google op pasteurized eggs kom je heeel veel sites uit de VS tegen.  Daar is et ook moeilijk te krijgen in de winkels. 
Alleen je moet wel een goede food thermometer hebben...  Eieren in koud water leggen... op middelmatig vuur de water temp tot 60C laten komen en daar houden voor 3-5min (5 min als je perongeluk de temp te laag laat gaan)..  Is wel ff oefenen want 5 graden hoger en de eieren begin echt te koken...

Oh en de Chocomousse van kadohke is echt lekker!

9

Dat is handig! Zou je het ook in kokend water 5 min kunnen laten ??  Dus eerst water koken en de eieren 5 min in laten dan zal het toch de zelfde graden hebben :(

Canadesje schreef:

IPV kopen kan je et ook zelf maken. 
Als je google op pasteurized eggs kom je heeel veel sites uit de VS tegen.  Daar is et ook moeilijk te krijgen in de winkels. 
Alleen je moet wel een goede food thermometer hebben...  Eieren in koud water leggen... op middelmatig vuur de water temp tot 60C laten komen en daar houden voor 3-5min (5 min als je perongeluk de temp te laag laat gaan)..  Is wel ff oefenen want 5 graden hoger en de eieren begin echt te koken...

Oh en de Chocomousse van kadohke is echt lekker!

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!

10

Nee, want als je de eieren in te warm water legt, gaat het eiwit stollen en dat is wat je niet wilt.

Groetjes van Bianca

11

BiancaB schreef:

Nee, want als je de eieren in te warm water legt, gaat het eiwit stollen en dat is wat je niet wilt.

oke dank je wel ;)

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!

12

weet niet of je een plus hebt maar hier hebben ze nog een paar pakjes eiwit en eigeel liggen van t merk cocovite... gepasteuriseerd.