1

Onderwerp: Hoe krullen maken?

Het is weer baktijd. Mijn dochter wordt 10, en is helemaal gek van ballet. Ik wil voor haar een taart maken, met gepuzzelde spitsen erop, en dan de linten gekruld, allemaal van marsepein. Maar aangezien ik nog echt een taarten-groentje ben (heb er pas 2 gemaakt, nog nooit een ws gedaan), weet ik niet hoe ik de kullen er mooi strak op kan krijgen zodat ze niet inzakken.

Morgenmiddag ga ik bakken, wie kan me wat tips geven?

Re: Hoe krullen maken?

Je kunt de marsepein met tylose verharden  Als je de linten dan in vorm legt of ergens om heen krult zul je ze moeten laten uitharden (hoe meer tylose hoe sneller en harder je marsepein wordt = niet lekker). Om ze in vorm te leggen kun je ze bijv. ondersteunen met alumuniumfolie/ vershoudfolie/ keukenpapier etc.  Heb je geen tylose in huis dan kun je de linten misschien beter met fondant maken, dit wordt sneller hard zonder tylose dan marsepein zonder tylose. Succes!

Marsepein zakt toch wel snel in, zelfs met tylose erdoor. Als je fondant met tylose mengt, en daar de krullen van maakt, harden ze best snel uit en krijg je dus mooie strakkere strikken ;) als je ze liever van marsepein maakt, zou ik gewoon platte strikken maken. succes!

'I love it when a cake comes together'

4

ik zou de spitsen (als je ze rechtop wilt zetten ) en de linten ook van fondant met tylose maken.

5

Uhm, misschein een beetje blond (oh nee, net m'n haar gekleurd... OK, groen dan) maar wat is Tylose?

6

Cashew schreef:

Uhm, misschein een beetje blond (oh nee, net m'n haar gekleurd... OK, groen dan) maar wat is Tylose?

Tylose is een poeder dat je door je fondant kneedt, je kan het kopen in de webshop.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

tylose is een poeder die je in je foldant kan doen zo dat het goed hard word ook kun je er eetbare lijm van maken om je decoraties vast te plakken
gewoon een beetj tylose in een potje doen water erbij ff schudden poosje laten staan weer schudden net zo lang dat het vloeibaar is [lijm]
deksel erop en in de koelkast bewaren = maand houdbaar ongeveer
voor je foldant 1 theelepel in 250 gr foldant doen goed door kneden en een dagje laten rusten

8 Laatst bewerkt door Robine (27-01-2010 22:06)

Dat is poeder dat je door je fondant of marsepein heen mengt zodat het de fondant droog en harder maakt.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=2833

ik heb niet alles gelezen, maar zie krullen, fondant, tylose zo even snel.... mag aannemen dat je geen tylose in je bekleding doet, dus...
[move]---> decoreren

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

Dit is 'em dus geworden:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=82055

bedankt voor jullie informatie. De krullen/linten heb ik uiteindelijk alleen even ingesmeerd met wat suikerwater. Ze zijn niet ingezakt en waren nog erg goed te eten.