1

Onderwerp: Help mijn taart smelt!!

Ik heb een fondant taart gemaakt met als vulling aarbeienjam +bbr afgesmeerd met botercreme. Ook heb ik een dijkje van botercreme bij de jam gemaakt. Nou smelt mijn taart aan de bovenkant! Ik heb er een plaatje op vastgelijmd met de lijm uit de webshop. Nou smelt het plaatje een beetje weg in het fondant! En dat terwijl er botercreme onder zit... Kan het fondant smelten door de botercreme, bbr vulling of lijm?

Ik heb hem bewaard in een koude ruimte (bijkeuken erg koud op het moment ;))

Sinds begin december 2009 taart addict!

2

Re: Help mijn taart smelt!!

Het enige dat ik kan bedenken is dat de lijm reageert met het plaatje/fondant. Voor de rest heb je alles prima gedaan.
Misschien heb je wel iets teveel gebruikt. Vaak is een klein beetje al genoeg!

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Ik kan net zoals Joyce ook niet meer bedenken dan dat je misschien teveel lijm hebt gebruikt. Heb je afgesmeerd met 1:1 botercreme? Met de mix voor botercreme gaat het vaak goed, maar niet altijd.

Groetjes Laura!

4

Heb inderdaad 1:1 botercreme mix... het is niet heel erg gesmolten, maar het stoord me gewoon!

5

Misschien heb je je taart op een vochtige (koude) plek staan. Dan wil er ook nog wel eens een klein laagje condens op je taart komen en als de lijm van het plaatje dan ook nog niet droog is kan dat misschien het smelten tot gevolg hebben.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Dan zal dat het wel zijn... Ik heb trouwens de taart zondag gemaakt en hij is voor morgen... Is dat erg? Ik meende dat een taart wel een poosje goed bleef! Of kan het zijn dat de bbr is gaan smelten?

7

In mijn ervaring smelt de bbr niet als hij goed koud staat.
En 3 dagen moet denk ik wel kunnen. Mits de vulling dus goed gekoeld blijft. In bbr zit melk dus dat moet wel gekoeld staan.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Ottolien schreef:

In mijn ervaring smelt de bbr niet als hij goed koud staat.
En 3 dagen moet denk ik wel kunnen. Mits de vulling dus goed gekoeld blijft. In bbr zit melk dus dat moet wel gekoeld staan.

en dan is gekoeld dus in de koelkast of om en nabij 4 graden

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs