1 Laatst bewerkt door Linda2601 (24-01-2010 15:25)

Onderwerp: Hoeveel cc mix + ingredienten voor 12 cc's?

Ik ga als beginneling mijn eerste cupcakes maken voor mijn eigen verjaardag. Ik heb de mix uit de webshop, en zie daar een bereidingswijze voor 20-24 cupcake's staan.

Ik heb er maar 12 nodig...dus kan ik dan gewoon alle ingredienten halveren? Of is dat te simpel gedacht en kloppen de verhoudingen dan niet meer?
En wat doe ik met de eieren? Twee en een half ei lijkt me wat lastig...

En wat doe ik met de baktijd?

En als ze gebakken zijn en ik wil ze decoreren met marsepein...moet ik ze dan eerst afsmeren met botercreme? Is dat lekkerder?

Bedankt voor de antwoorden.

2

Re: Hoeveel cc mix + ingredienten voor 12 cc's?

Ik halveer de hoeveelheden gewoon en dat gaat prima. En de baktijd blijft hetzelfde. Misschien iets eerder even kijken of ze al gaar zijn, maar dat scheelt eerder een minuut dan heel veel tijd ;)

Ik smeer zelf wel altijd een kleine beetje bc op de cc voor ik ze bekleed. Dan plakt de bejkleding tenminste en gaat de boel niet schuiven. Je kan er ook een klein beetje ingekookte en gezeefde jam op doen. Dat plakt ook.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3 Laatst bewerkt door Olga'74 (24-01-2010 16:14)

@ottelien: toen ik begon met typen had nog niemand gereageerd.... dus wat dubbel

ja alles halveren en je kunt 2,5 ei doen door het derde ei in een schaaltje te kloppen en dan de helft erbij, og gewoon 3 eieren, maakt vast niet uit.
baktijd is gelijk dus niet halveren. zo'n 20-25 min denk ik.
om marsepein te laten plakken aan je cc moet er wel iets tussen maar dat kan ook jam, suikerglazuur, boetrcreme, chocopasta, alles wat lekker is en plakt.

vul de bakjes tot net iets boven midden dan komen ze tot ca net boven papiertje uit en zet papiertjes in een cc-bakvorm

4

Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb inderdaad een cc-bakvorm en ook cakebakjes, dus dat gaat lukken!

Ik heb waarschijnlijk maar weinig botercreme nodig dan. Kan ik toch een gewone hoeveelheid aanmaken en dit bewaren tot zaterdag voor een taart?
Moet dan dan in de vriezer of gewoon in de koelkast?