1

Onderwerp: kapsel mislukt

Aaargh, mijn 1e kapsel is mislukt... Heb morgen cursus dus moet nog een goede nieuwe maken.

Waarschijnlijk ligt het dus aan mijn keukenmachine (zie eerder topic). Maar het kapsel is heel laag en in de onderkant zit een gat (deeg bleef plakken aan de bodem). Ik heb de vorm ingesprayt, maar geen bakpapier gebruikt. Moet dat dus wel?? En knip je het bakpapier dan in een rondje??

Ik heb de oven trapsgewijs opgevoerd en de hete lucht stand gebruikt. Ik heb ook een stand onder en boven warmte. Is deze beter??

Ik heb foto's van de taart en van de klopper die ik gebruikt heb, maar weet nog niet hoe ik deze moet plaatsen?

Groetjes Miriam

Groetjes Miriam

2

Re: kapsel mislukt

hoi miriam,
balen dat het mislukt is! als ik bakpapier gebruik stop ik het tussen de rand en de onderplaat in (als het een springvorm is) en klem ik hem vast. Alles wat overblijft knip ik weg, maar ik weet niet of je een springvorm hebt of niet.. de randen kun je dan insprayen en daar het bakpapier tegenaan 'plakken'. dan is je bakvorm wel helemaal ingepakt met bakpapier...

ik weet niet of het uitmaakt om trapsgewijs op te voeren, want ik heb zelf een combimagnetron. ik zet die altijd op 180 graden (ik heb geen 175 graden) en op de maximale tijd die op het pak staat.

als het kapsel laag blijft, kan het eraan liggen dat je niet genoeg lucht in je mix klopt. ik ben er laatst bijv. achter gekomen dat mix voor een 25 cm vorm iets teveel van het goede was voor mijn mixertje van philips.. misschien is dit bij jou ook het geval? ik zou het dan gewoon in 2 delen maken...

succes, je kunt het! ik zie het resultaat wel als het gelukt is :)

Misschien is het te laat maar bij mij werkt onder- en bovenwarmte veel beter dan hetelucht.
Bakpapier gebruik ik nooit, ik smeer in met Crisco en dat werkt geweldig.
Temperatuur opvoeren doe ik ook niet, maar ik lees hier wel dat daar veel baksters goede resultaten mee halen. Ik heb het geprobeerd, maar ik vind constante temperatuur fijner.

If live gives you lemons, make lemonade!

4

Klinkt alsof je alles goed hebt gedaan maar je vraagtekens bij de mixer zet.
Misschien is dat dan 't euvel? Want GOED mixen, minimaal 10 minuten, is echt essentieel. Niet teveel beslag tegelijk. Verder zoals jij beschrijft werk ik ook:
bakvorm insprayen (met wat heb je dat gedaan?), oven in 3 stapjes omhoog, ik werk bij een vorm van 20 cm met 10 (min.) op 140, dan 10 op 160 en uiteindelijk 10 op 180. En ik heb dan wel de luxe van een oven met speciale "taart-stand", maar voordat ik deze had ging ik in mn combimagnetron en dat ging ook goed!
Maar boven-onder-warmte zou ik zeker gebruiken als je 't hebt!
Succes!

"Begin de dag met een dansje..."

5

Bedankt voor de reacties.

Ik heb gisteren nog een mixer geleend bij de buuf en daarmee een geslaagde taart gemaakt. Ik heb de bakvorm (PME) ingevet met spray van oetker en ook nog bakpapier gebruikt (aangezien de eerste met alleen spray vastbleef zitten).

Ik heb nu ook onder en bovenwarmte gebruikt en 11 min op 140, 11 min op 160 en 11 min op 175 graden. Vandaag de taart bekleed bij de cursus. Helaas had ik een erg moeilijk plaatje en kreeg ik de taart niet af. Dus thuis verder gepuzzeld en het resultaat mag er zijn (al zeg ik het zelf).

Zal proberen bij de parade een foto te plaatsen. Eerst even uitzoeken  hoe dat moet.

Groetjes Miriam

Groetjes Miriam