1

Onderwerp: marsepein en tylose

Hallo,

Ik ben een beginneling en heb een vraag over marsepein. Ik ga maandag een taart maken en wil zondag alvast het marsepein kleuren en er tylose bij doen(boetseert makkelijker heb ik begrepen) Kan ik dit zo lang van te voren doen?
Verder wil ik graag het verschil weten tussen marsepein en fondant? Wat werkt prettiger?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Maartje

2

Re: marsepein en tylose

dat verschil tussen marsepein en fondant is erg persoonlijk. de een vindt dit lekkerder en de ander dat. Zelf werk ik graag met marsepein, maar doe mijn boetseerseltjes en vooral de bloemen steeds vaker met fondant (eventueel nog met tylose erdoor) omdat het harder wordt dan marsepein. Marsepein, zelfs met tylose, droogt heeeeel langzaam.
Je kunt de tylose er zondag al door doen, maar dat hoeft niet pers

Groetjes, Dorothea.

3

Hoi hoi,
Je kan marsepein van te voren kleuren en maakt niet uit hoelang je het bewaart zolang je de houdbaarheidsdatum aanhoudt!! Ik gebruik nooit tylose om te boetseren met marsepein is niet nodig vind ik zelf, voor sommige bloemen en letters  van fondant gebruik ik het weleens.
Wat prettiger werkt is persoonlijk, ik vind beiden fijn om te werken :)

4

Ik kan echt niet werken met fondant! Bloemetjes, strikken e.d. maak ik wel van fondant omdat je het mooier kan vormen, maar ik bekleed er nooit meer een taart mee. Hobbels, bobbels, vlekken... Maar dat is puur persoonlijk! (mijn afwijking :lol: )

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

5

mijn eerste test met marsepein en tylose ligt al een week uit te harden, maar ik heb er een hard hoofd in of dat nog gaat gebeuren. meer tylose denk ik of inderdaad voor details fondant. het wordt wel iets steviger maar hard...neh.

6

Dagmar schreef:

Ik kan echt niet werken met fondant! Bloemetjes, strikken e.d. maak ik wel van fondant omdat je het mooier kan vormen, maar ik bekleed er nooit meer een taart mee. Hobbels, bobbels, vlekken... Maar dat is puur persoonlijk! (mijn afwijking :lol: )

Bij mij hetzelfde! Alleen de decorataties doe ik met fondant.

7

Mijn ervaring is ook dat tylose door de marsepein doen eigenlijk geen verschil maakt. Dingen als strikken en bloemen laat ik drogen in de oven...dan wordt het wel redelijk hard. Maar nooit zo hard als fondant. Ik vind fondant smerig dus gebruik ik zo weinig mogelijk.

8

Ben benieuwd hoe je dat doet drogen in de oven. Ben ook niet zo van de fondant maar zou wel graag een strik willen proberen.

9

Gisteren heb ik een topic hierover gelezen, weet niet meer welke. De oven op een hele lage temp zetten. Een ander zei weer met de deur open. Misschien via de zoekfunctie?

10

Wat Esther zegt: oven op 50 graden, deur open laten en dan 10 tot 15 minuutjes in de oven

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

11

Laten jullie de marsepein aan de lucht drogen of in de koelkast???

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

12

Susana schreef:

Hoi hoi,
Je kan marsepein van te voren kleuren en maakt niet uit hoelang je het bewaart zolang je de houdbaarheidsdatum aanhoudt!! Ik gebruik nooit tylose om te boetseren met marsepein is niet nodig vind ik zelf, voor sommige bloemen en letters  van fondant gebruik ik het weleens.
Wat prettiger werkt is persoonlijk, ik vind beiden fijn om te werken :)

Als je bij marsepein een armpje gebogen wil hebben gaat niet lukken, dan heb je toch echt fondant nodig (met of zonder tylose)
Een strik gaat toch echt ook niet van marsepein, het hard gewoon niet goed uit, ook niet met tylose.
En ook niet alle soorten fondant harden uit, je hebt dat elastieke spul, ballina geloof ik dat blijft ook zacht

Maar ja fondant en ik zijn ook geen vrienden qua bekleding, ik gebruik echt liever marsepein

Alles goed???? nee 3 fout