1

Onderwerp: graag advies/tips over fondant

Ik wil mijn vierde taart gaan maken, maar met fondant aangezien mijn buurvrouw niet van marsepein houdt.

De kleuren die ik in gedachte heb zijn: lime, rose, lila/paars, zwart en wit.

Graag hoor ik wat adviezen en tips over het werken met fondant omdat het mijn eerste keer wordt en ik mijn taart niet wil verpesten. Zag wat klachten hier op het forum over kleuren en scheuren etc.

Alvast bedankt allemaal

2

Re: graag advies/tips over fondant

Er was een productiefout bij Bakels fondant, dat toen erg snel scheurde, maar inmiddels hoor ik daar niemand meer over.  Fondant kleurt iets anders als marsepein omdat het van zichzelf spierwit is, maar over het algemeen worden het heel mooie kleuren. Zwart is lastig, dat zou je voorgekleurd kunnen kopen.
Verder goed doorkneden en als je bang bent voor scheuren: niet te dun uitrollen. Het is gewoon een kwestie van proberen en oefenen. Een eventueel klein scheurtje kan je altijd nog verbloemen met een decoratie ;)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Bedankt voor je tips! Ga het maar gewoon proberen inderdaad en dan zie ik het wel. :)

4

Kleur je fondant een dag van te voren en laat het een nachtje rusten. Bij mij kleurt het nog wel eens door. En wat eerst rose of donkergrijs lijkt, wordt dan roder en zwarter.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

ssabinee schreef:

Kleur je fondant een dag van te voren en laat het een nachtje rusten. Bij mij kleurt het nog wel eens door. En wat eerst rose of donkergrijs lijkt, wordt dan roder en zwarter.

oh jee, nou dat is ook vervelend!
wat raadt je me dan aan? lichter kleuren in eerste instantie? en als het de volgende dag dan niet de juiste kleur is, kan je het dan weer kleuren tot je de juiste kleur hebt?

6

kaatjekeutel schreef:
ssabinee schreef:

oh jee, nou dat is ook vervelend!
wat raadt je me dan aan? lichter kleuren in eerste instantie? en als het de volgende dag dan niet de juiste kleur is, kan je het dan weer kleuren tot je de juiste kleur hebt?

Het was meer een tip voor de kleuren zwart en rood. Rood en witte fondant wil nog weleens wat rose uitslaan en zwart met witte fondant grijs en als ik het dan nachtje laat rusten wordt het wel mooi diep rood.

Met rose heb ik eigenlijk nooit problemen. Je kan wel het beste beginnen met paar druppeltjes en dan doorkneden. Nog niet op kleur, dan weer wat druppeltjes. Te licht kan je kleurstof bij doen, bij te donker moet je er fondant bij doen en dan heb je zo heel veel over.

Ok ik begrijp nu helemaal wat je bedoelt. Bedankt! Denk dat ik zwart gewoon voorgekleurd koop. Nog 1 vraag nachtje laten rusten.............gewoon in plastic op kamertemperatuur of in de koelkast?

8

laten rusten op kamertemp, luchtdicht verpakt.

9

kaatjekeutel schreef:

Bedankt voor je tips! Ga het maar gewoon proberen inderdaad en dan zie ik het wel. :)

Inderdaad is dit een prima advies, zo had ik ook nog nooit met fondant gewerkt, maar leek het toch leuk om ook dat eens te proberen. Had al een klomp MMF gemaakt om mee te oefenen, en het handige is dat je het later allemaal weer tot een grote klomp kneed en dan weer bewaart.
Ik heb een paar mooie glazen schaaltjes, die ik er mooi voor kon gebruiken.
Zie hier het resultaat. Lekker geoefend, en nu hoop ik dat het op een echte taart ook zo gemakkelijk gaat.

http://i15.photobucket.com/albums/a387/Durac_00/P1010850.jpg

10

Leuk hoor en goed gelukt! Nou ik ga er ook maar aan ben vandaag 'boodschappen'  wezen doen en als ik vanavond tijd heb ga ik wat vooruit werken, ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met dat fondant :)

11

Toen ik net begon met taarten decoreren heb ik geprobeerd om fondant rood te kleuren. Zelfs met een heel (!) potje rode kleurstof, bleef de fondant roze, ook na een nacht rusten. Nu ben ik hier op zoek naar tips en adviezen, heeft iemand van jullie een idee wat er niet goed is gegaan?
Voor over een paar weken staat er een bruidstaart op de planning en ik wil fondant ivoor kleuren. Voor het bekleden van 1 taart heb ik 500 gr. fondant nodig. Het zou dus zo moeten zijn dat je met een aantal prikkertjes kleurstof een mooie ivoorkleur krijgt?? Graag advies!

12

Ik heb de kleur Super Red van americolor en die kleurt mooi rood.

Is het voor ivoor geen optie om te mengen met marsepein?
Anders druppeltje voor druppeltje toevoegen, net zolang tot de juiste kleur.