1

Onderwerp: Fondant kleuren

Een poos geleden heb ik geprobeerd om fondant rood te kleuren. Dat lukte ECHT niet. Zelfs met een heel (!)  potje rode kleurstof, bleef de fondant roze. Kijk maar...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JODVWQMT.jpg
Nu staat er over een paar weken een bruidstaart op de planning. Het moet een ivoorkleurige taart worden met lichtroze accenten. Ik zal dus zelf moeten gaan kleuren...
Ik heb de kleurstoffen 'Wilton Icing Color Ivory' en 'Wilton Icing Color Pink' op het oog. Het zou dus zo moeten zijn dat ik met een paar 'prikkertjes' kleurstof op 500 gr fondant een goede kleur zou moeten krijgen?

Bedankt alvast voor het reageren?

Re: Fondant kleuren

Inderdaad! Altijd als ik iets rood wil kleuren dan blijft het ook roze! Ik lees eventjes mee.

3 Laatst bewerkt door Susana (21-01-2010 17:14)

Je kan van Bakkels of andere merk ook kant en klaar rood fondant kopen. Fondant zelf kleuren in rood lukt niet echt het zal altijd lichter blijven zoals je zelf ook hebt ervaren. marsepein kan je dan weer wel zelf in mooie diepe kleuren :)

P.S. mooie taart trouwens :Y

4

Ja met een paar prikkertjes roze en ivoor krijg je een goede kleur.. rood is een blijft lastig zwart trouwens ook.. maar alle andere kleuren zijn makkelijk om mee te werken.  Wel oppassen met ivoor... wat teveel en wordt ie geel of oranje ;)

5 Laatst bewerkt door Elsa (21-01-2010 18:31)

@ Susana,

Dank je wel voor je reactie!
Om iets nieuws te proberen wilde ik die keer zelf fondant kleuren. Laat ik dan net rood kiezen :grr: ... wist ik veel ;) ...
Ik had al gewerkt met gekleurde marsepein en dat heb ik sinds het voorval ook alleen maar gedaan. Ik durfde de gok niet meer te wagen.
Maar de bruidstaart moet ivoor-kleurig worden en dat is niet gekleurd te koop...

Is er veel verschil tussen het kleuren van marsepein en fondant?

@ Canadesje,

Dank je wel voor je reactie! Ik ga mijn best doen!
Ook bedankt voor de tip om niet teveel kleurstof te nemen.

6

Marsepein kan je beter kleuren door de structuur, fondant is fijner dus moeilijker als je diepe kleuren wilt. Je zou witte marsepein kunnen proberen met ivoor maar weet niet zeker of je de gewenst kleur mee krijgt.

7

Susana schreef:

Marsepein kan je beter kleuren door de structuur, fondant is fijner dus moeilijker als je diepe kleuren wilt. Je zou witte marsepein kunnen proberen met ivoor maar weet niet zeker of je de gewenst kleur mee krijgt.

Als je na de TO's eerste post zie je dat zij fondant wil gebruiken.. en ivoor en lichtroze nodig heeft.. de kleuren kan je echt 1000000000X makkelijk kleuren met fondant als met marsepein ;) Met marsepein krijg je snel diepere kleuren.. maar in deze gevaal zijn ze niet echt nodig.

8

Marsepein kleurt inderdaad makkelijker, als je diep rood wilt krijgen zou je dus marsepein kunnen gebruiken met de kleur extra red van Sugarflair. Dit is een kleurpasta die ontzettend goed kleurt! Ik heb trouwens geen flauw idee of deze pasta ook goed met fondant werkt :)

Ivoor en roze kun je inderdaad wel makkelijk kleuren met fondant omdat deze kleuren niet zo diep en donker zijn. Succes met je taart!

Groetjes Laura!

9

Canadesje schreef:
Susana schreef:

Als je na de TO's eerste post zie je dat zij fondant wil gebruiken.. en ivoor en lichtroze nodig heeft.. de kleuren kan je echt 1000000000X makkelijk kleuren met fondant als met marsepein ;) Met marsepein krijg je snel diepere kleuren.. maar in deze gevaal zijn ze niet echt nodig.

Dit was de vraag:
en daar heb ik antwoord op gegeven, ook al weet ik dat ze fondant wilt gebruiken!

10

Susana schreef:
Canadesje schreef:
Susana schreef:

Dit was de vraag:
en daar heb ik antwoord op gegeven, ook al weet ik dat ze fondant wilt gebruiken!

Dus Canadesje, als jij had gelezen.. O-):P

Groetjes Laura!

11

Elsa... als je bij de webshop kijkt bij kleurstoffen en dan bij sugarflair paste colours, dan zie je per kleur een foto.
Op de foto staan 2 schelpen, links is marsepein, rechts is fondant. Daar zie je wat het kleurverschil precies is. :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

@ Tirza: Excuses voor mijn late reactie, maar bedankt voor je tip!

Het kleuren is trouwens gelukt! Ik ga vaker zelf kleuren!