1 Laatst bewerkt door margo teunis (02-02-2010 11:19)

Onderwerp: Kleine voetbal, hoe maak je dat ?

Hallo !

Ik ben net begonnen met taarten bakken en ik vind het super.
Mijn neefje wordt binnekort 8 jaar en ik wil graag voor hem een mooi voetbal taart maken.
Groene taart met daarop een "halve" bal met zwart-wit vlakken.
Je hebt 5 en 6 kanten ??
Een klein half bakblikje heb ik al.
Hoe maak je nou die puzzel van zwart -wit vlakken en hoe krijg je deze mooi aan elkaar .Ik zag een voorbeeld met zelfs naadjes aan de randen van de vlakken verwerkt.
Wie heeft tips ??

Dank alvast voor jullie moeite !

Groetjes Margo

2

Re: Kleine voetbal, hoe maak je dat ?

Je kunt in de shop een uitsteker kopen waarmee je dus netjes die vlakken krijgt. Ik denk dat dat alleen niet werkt met een klein balletje ( ik denk dan aan de blanda 12 ) aangezien die te klein is lijkt mij.
Die naadjes aan de randen zijn gemaakt met een rolletje wat je kunt vergelijken met de sporen van een cowboy laars.

3

Hoe verdeel ik de vlakjes op een bol als ik een voetbaltaart wil maken?

De vlakjes op een voetbal bestaan uit zwarte 5-hoeken en witte 6-hoeken. De verhouding is als volgt:

De omtrek van de bal in cm x 2, gedeeld door 30 ; dit is de lengte in cm van de zijde van 1 vlakje, de zwarte vlakjes zijn dan een 5 hoek, de witte vlakjes 6 hoeken.

Voorbeeld:

Meet met een meetlint de omtrek van je boltaart, bijv. 30 cm x 2 =60 cm, deel dit door 30. De zijde van zowel je 5-kantje als je 6-kantje moet 2 cm zijn.

Is je boltaart in omtrek bijvoorbeeld 40 cm dan dus: 40x2=80, gedeeld door 30= 2,66666 = 2,7 cm dus per zijkantje. Omdat marsepein / fondant rekbaar is kun je het altijd nog een beetje pas trekken!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Hey Tompoes!
Dat is handig die formule van jou... Heb jij wel eens een blanda van 20 cm als voetbal gemaakt? Wordt dat mooi? Ik ga gelijk ff die uitsteker zoeken in de webshop... Maar als ik die uitsteker gebruik moet ik ze wel een beetje kleiner maken...

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

5

Ik heb van het weekend nog een Blanda van 20 cm gemaakt :Y!
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=80227
De zijkant van je vlakjes moet dan 4,2 cm zijn!
Ik print mbv de word-autovormen dan een pentagon (5 hoek) en een hexagon ( 6 hoek) met 4,2 cm zijkantjes en snij die gewoon uit, dat gaat heeeeeeel makkeljk!
Als jou dat niet lukt stuur me dan even een mailtje dan kan ik je de vormpjes in een bijlage bij de retourmail sturen.

Tot taarts, Yvonne

6

ik snap het verhaal van de 4,2 cm en ik weet wat een pentagon en een hexagon zijn maar dan houdt het op haha word-autovorm? :) :o ik ga je denk toch maar even mailen haha

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

7

er is ook ergens een topic met de hoeken in graden die je moet gebruiken om een 5 en een 6 hoek te maken. Ik heb de formule van TP en die graden gecombineerd en heb toen een perfect passende voetbal kunnen maken.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dus 1 vijfhoek en 1 zeshoek van papier heb gemaakt en dat die nu veilig zijn opgeborgen ;) . Je weet maar nooit wanneer je weer eens en voetbaltaart mak maken.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8 Laatst bewerkt door Tom Poes (20-01-2010 13:33)

Word: 
Bovenbalk ?  beeld ? werkbalk ? autovormen (als je bij HELP autovorm intypt dan wordt dit beter uitgelegd)
Bij de autovormen staan de hexagon en de pentagon ertussen!
Maar nu moeten ze nog de gewenste zijkant in centimeters krijgen!
Daarom voeg ik ook een lijn in en als je dan dubbelklikt kun je de lengte van deze lijn precies vaststellen.
Dubbelklikken op de hexagon en bij formaat hoogte-breedte-verhouding vergrendelen + OK.
Nu kun je je hexagon gaan rekken zonder dat

Tot taarts, Yvonne