1

Onderwerp: inzakken kapsel

Hallo allemaal,
Ik heb al veel tips gelezen , maar helaas is het probleem niet echt verholpen.
Ik ben een beginnende taarten bakster (daar kan het ook zeker aan liggen). En heb nu een kleine 17,5 cm vorm rond.
Ik gebruik geen standaard mix, maar heb de hoeveelheden om gerekend aan de hand van de teleac cursus.
Ik heb een gas oven geen hete lucht, ik gebruik een hand mixer zeker 10 min, de eieren verwarm ik in de magnetron. Als ik de mix in de vorm giet is deze zeker voor 2/3 gevuld.  Mijn probleem is dat mijn kapsel altijd inzakt. het kapsel komt altijd mooi omhoog zelfs bol te staan, maar aan het einde zakt deze altijd in.
Ik heb gevarieerd met hoge temp(175) , lage temp,  en dan trapsgewijs omhoog, langere baktijden varierend van 35 min tot 45.
Wie heeft er tips.

groetjes,
lisette

groetjes,
lisette

Re: inzakken kapsel

Het lijkt allemaal prima. Het enige wat ik nog zou kunnen verzinnen is dat er misschien teveel lucht in het deeg zit. Ik klop 8 minuten op de hoogste en dan nog 2 minuten op de laagste snelheid (heb hier gelezen dat dat scheelt, en bij mij gaat dat prima zo).
Ik bak op lagere temperaturen dan de meesten hier.
Ik bak met boven- en onderwarmte op 130 graden, soms de laatste 10 minuten op 140 graden. Dan gaat ie niet bol staan, maar blijft mooi recht.
Tot slot kan ik je de zoekfunctie aanraden: er is al veel over dit onderwerp geschreven, wellicht staan er nog nuttige tips bij.

If live gives you lemons, make lemonade!

3

Zakt de taart in de oven al in of als hij uit de oven is?

Als hij uit de oven is en hij zakt in dan is hij nog niet gaar. Zakt hij in de oven in dan kan het zijn dat je oven toch te heet is. Je cake rijst dan bij wijze van spreke de pan uit. De buitenkant gaart dan sneller dan de binnenkant en uiteindelijk stort hij dan toch in.

4

Dames bedankt voor de tips.
Gisteren een kapsel gebakken, en hij was ongeveer 5,5 cm hoog. (hij was 3,5 toen ik deze in het bakblik deed). De mix was wel veel minder hoog dan anders, maar de taart is niet ingezakt tijdens het bakken. Uiteraard kan er nog een hoop verbeterd worden maar voor nu ben ik even tevreden. En de smaak van mijn eerste taart was prima!

groetjes,
lisette

groetjes,
lisette

5

Misschien dat als je de volgende wat meer beslag in het bakblik doet, dat het kapsel dan ook hoger wordt.
Succes!

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

6 Laatst bewerkt door Mlein (19-01-2010 10:08)

Ik vind wel dat er heel veel verschil zit tussen de diverse mixen/eigen fabrikaten.

In het begin maakte ik ook mijn eigen beslagje: met eieren, suiker en bloem. Die werden op zich prima, niet bol of heel hoog, maar waren behoorlijk compact.

Daarna heb ik de Soezie mix gebruikt, die wordt bij mij vaak heel hoog en stort daarna zeer onregelmatig in. Die moet je echt recht-duwen als je hem omdraait op het rooster.

En onlangs heb ik bij de Tafel van 18 mix gekocht en die is weer heel anders; die wordt niet bol..

Heb de mix van de webshop nog nooit geprobeerd, die is aan de beurt als de Soezie op is denk ik.

Ik ben dus ook nog zoekende. En oh ja; in welke vorm je bakt maakt volgens mij ook nog wel verschil?

Groetjes
Marjolein

7

Ik gebruik zelf ook mix en ik vind het ideaal. Heb eigenlijk alleen ervaring met de mix van funcakes.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

8

Ik heb een bakblik rond van 17,5 cm x 7 cm. Van PME. Wat je zegt qua compactheid herken ik goed. Het is nog niet ideaal. Maar misschien moet ik eens varieeren met de hoeveelheden in de mix.
Famillie had de mix van taart 18 gebruikt, die was zeker erg luchtig , maar ook zoeter. (en ik zoek juist minder zoet, maar smaken verschillen natuurlijk.)

Ik heb wel ondekt dat de temp van de oven ook zeer belangrijk is. Ik denk dat voor mijn over laag begnnen  en dan opvoeren beter werkt.

We gaan gewoon rustig verder met proberen.

groetjes,
lisette

groetjes,
lisette

9

Ben het helemaal met jullie eens. Bakblikken en mixen maken heel veel verschil. Ik ben ook begonnen met een recept zonder mix. Heb toen heel wat cakes in de prullenbak moeten kiepen.

Tegenwoordig gebruik ik de mix voor moscovische cake van de molen bij ons in Vlaardingen en vanaf de eerste keer gelijk goed gelukt. Ik bak wel gewoon op 1 vaste temperatuur en dat gaat perfect. Ik gebruik gewoon metalen springvorms en verhoog deze wel met bakpapier. Ook dat scheelt heb ik gemerkt.

Het is gewoon een kwestie van uitproberen: soort mix, bakblik, baktemperatuur en tijd, etc. Uiteindelijk lukt het vast!