1

Onderwerp: Voor beginner: teleacbol of rvs-schaal

Ik lees overal opmerkingen en reacties over de Teleac cursus waarin ze de bol maken maar de meeste bakken volgensmij gewoon een cake in een ronde vorm.

Als ik een bolvorm wil maken met een vulling van citroenkwarktaartvulling met slagroom(klopfix). Welke methode kan ik dan het beste gebruiken als beginner?

(heb ik dat goed dat ik gewoon slagroom(klopfix) in een taart kan stoppen?)

2

Re: Voor beginner: teleacbol of rvs-schaal

Ik heb die methode van teleac eens uitgeprobeerd en ik vond het maar niks. Wat een gedoe zeg.

Dus ik gebruik gewoon een blandaschaaltje waarin ik het bisquit bak, en daarna snij ik meerdere lagen en vullen het in dunne lagen, vandaar ook de meerdere lagen, anders krijg je zo.n kerstboom effect ;)
Maar wat je ook kan doen is het in 4 lagen snijden, zodat je 2 van die lagen gebruikt als dijkje en het in het midden dus vul.

Kan je mij nog volgen???

Groetjes Mimi

Ja volgensmij snap ik 'm haha. Oja, ik heb een RVS schaal van de Hema. Er zit hier helaas niet echt een Ikea om de hoek :(.
Maar mijn onderkant is nogal plat, is dat bij de Blenda ook?

4

Ik heb het 1 keer op die teleac manier gedaan en ik vind het wel prettig dat je hem dus goed kan vullen en hij is heel stevig  na een tijdje in de koeling. Dus als je geen blanda hebt (zoals ik) zou ik het gewoon op de teleacmanier proberen. Ik heb toen wel een vrij laag biscuit gebakken (voor 15cm in 20cm bakpan) zodat je het goed kunt vormen in de schaal

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

5

melaniepelanie schreef:

Ja volgensmij snap ik 'm haha. Oja, ik heb een RVS schaal van de Hema. Er zit hier helaas niet echt een Ikea om de hoek :(.
Maar mijn onderkant is nogal plat, is dat bij de Blenda ook?

Ik weet niet het verschil of de ene minder plat is dan de andere. Het is natuurlijk wel zo dat je dan een wat plattere bovenkant krijgt.
Maar de schaaltjes zijn ook verkrijgbaar bij Xenos en Action. En die van Xenos is wel wat ronder dat die van de Action (bovenop dan he) ;)

Groetjes Mimi

Ik denk dat onze Action prut is en de dichtstbijzijnde Xenos is ook prut want daar hebben ze nooit de dingen die hier op het forum worden genoemd. Morgen eventjes in Zutphen kijken misschien...

7

je moet voor die rvs schaaltjes bij Action en Xenos niet bij de bakspullen gaan zoeken hoor, maar bij de pindaschaaltjes etc, want "normale" mensen gebruiken die schaaltjes daar natuurlijk voor   haha

Groetjes, Dorothea.

8

nou heb ik bij action en xenos al een paar keer met die schaaltjes in mijn handen gestaan, maar die ik daar zie hebben allemaal zo'n naar binnen gebogen randje. Het lijkt me dat de biscuit daar achter blijft hangen als je 'm er uit wilt storten. Is dit toch het schaaltje wat jullie bedoelen? Want het is idd een mooi klein maatje.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

:lol: Moest even komen kijken wat nou een 'teleacbol' was :lol:

10

melaniepelanie schreef:

Ik denk dat onze Action prut is en de dichtstbijzijnde Xenos is ook prut want daar hebben ze nooit de dingen die hier op het forum worden genoemd. Morgen eventjes in Zutphen kijken misschien...

In Zutphen wel hoor.

Groetjes, Elly

11

Mirjam5 schreef:

nou heb ik bij action en xenos al een paar keer met die schaaltjes in mijn handen gestaan, maar die ik daar zie hebben allemaal zo'n naar binnen gebogen randje. Het lijkt me dat de biscuit daar achter blijft hangen als je 'm er uit wilt storten. Is dit toch het schaaltje wat jullie bedoelen? Want het is idd een mooi klein maatje.

Het zijn gladde rvs-schaaltjes, dus zonder randje.

Groetjes, Elly