1

Onderwerp: chocoladebiscuit met gesmolten chocolade

Hallo allemaal!

Ik heb een paar vraagjes.....
Ik las op het forum dat het mogelijk is om chocoladebiscuit te maken met gesmolten chocolade i.p.v. cacaopoeder. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel gesmolten chocolade moet je dan toevoegen? Of gebruik je dan een combinatie van gesmolten chocolade en cacao? En worden op deze manier je biscuits ook mooi hoog of blijven ze vrij plat? En natuurlijk ook niet onbelangrijk: klopt het dat je biscuit een stuk lekkerder smaakt als er gesmolten chocolade in is verwerkt? Veel lekkerder dus dan een chocoladebiscuit waarin cacaopoeder is gebruikt. Of merk je nauwelijks verschil?

Ooh, dat zijn best veel vragen geworden.......
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

2

Re: chocoladebiscuit met gesmolten chocolade

Ik heb laatst met cacao een biscuit gemaakt en dat smaakte heerlijk. Ik heb nog geen ervaring met gesmolten chocolade en ben ook wel benieuwd hoeveel je daarvan moet gebruiken. Dat staat overigens ook niet op de site van de webshop vermeld volgens mij.

Ik lees dus ook even met je mee!

Groetjes Olga

Ik doe een extra ei bij het beslag als ik cacao gebruik.

En ik heb een keer cacoa en een halve reep gesmolten chocolade erdoor
heen gedaan (+het extra ei). Heel lekker!!! En minder droog.
En het kapsel blijft heel hoog!

4

Taart van Tante Merel schreef:

Ik doe een extra ei bij het beslag als ik cacao gebruik.

En ik heb een keer cacoa en een halve reep gesmolten chocolade erdoor
heen gedaan (+het extra ei). Heel lekker!!! En minder droog.
En het kapsel blijft heel hoog!

Bedankt "Taart van Tante Merel" voor de goede tip!
Leuk trouwens dat Olga ook meeleest!
Nog

Dag Liesbeth,
Ja, dat weet ik nog. Ik heb de biscuitmix gebruikt: 5 eieren, 330 mix, water.
Daar heb ik dus 6 eieren van gemaakt, met ongeveer 40 gram cacao en 75 gram gesmolten chocolade. (ik weet van de cacoa en chocolade niet precies, want
meestal doe ik dat gewoon erin...zonder afwegen)
Oja, wat ik wel raar vond was dat het beslag licht bleef...maar toen het kapsel uit de oven kwam, was hij gewoon lekker donkerbruin!
Volgende keer doe ik alleen gesmolten chocolade erin en een extra ei, kijken wat dat opleverd!

6

Oooh hartstikke bedankt!!!!! Sorry, voor de late reactie, maar ik heb nu pas weer tijd gehad om thuis achter de computer te gaan zitten.....
Ik ben blij dat je jouw ervaringen hebt willen delen. Kan niet wachten om het uit te gaan proberen. Fijn dat je nog even aangaf dat het kapsel als het uit de oven komt gewoon lekker donkerbruin is. Daar was ik inderdaad ook benieuwd naar!

DANK, DANK, DANK!!!!! 

Taart van Tante Merel schreef:

Dag Liesbeth,
Ja, dat weet ik nog. Ik heb de biscuitmix gebruikt: 5 eieren, 330 mix, water.
Daar heb ik dus 6 eieren van gemaakt, met ongeveer 40 gram cacao en 75 gram gesmolten chocolade. (ik weet van de cacoa en chocolade niet precies, want
meestal doe ik dat gewoon erin...zonder afwegen)
Oja, wat ik wel raar vond was dat het beslag licht bleef...maar toen het kapsel uit de oven kwam, was hij gewoon lekker donkerbruin!
Volgende keer doe ik alleen gesmolten chocolade erin en een extra ei, kijken wat dat opleverd!

Ik heb van de week een taartje gemaakt, met 1 extra eidooier en ongeveer 70 gram gesmolten pure en melkchocolade en hij was LEKKER!!!!!
Hij was wel natter zeg maar, dus iets langer door laten garen in de oven.
Succes en laat weten hoe hij geworden is!

8

doen jullie de chocola er meteen bij als je gaat mixen of doe je dat pas op het laatst?

liefs margreth, een enthousiaste beginner ;)

Ik doe het pas op het laatst (vaak ook omdat ik het vergeet :D)
Bij de laatste minuut zorgen dat je het klaar hebt staan (zoveel mogelijk afgekoeld) en dan op laagste stand even doormixen.

10

ok dank je wel!
ben benieuwd :D

liefs margreth, een enthousiaste beginner ;)

11

Hallo dames,

Ik lees ook lekker mee :)

Hebben jullie ooit de kant en klare chocolade biscuitmix gebruikt? Is er dan enigszins verschil tussen zelf choco erbij doen of kant en klare kopen?

gr