1

Onderwerp: help... niets in huis...

hoi,
ik krijg net zo'n onweerstaanbare zin om te bakken en iets lekkers te maken na een lange, vermoeide dag op het werk. maar, ik heb helemaal niets in huis! mijn roomboter en slagroom zijn op. ik wil graag cupcakes maken met een lekkere topping, maar kan ik met margarine ook de botercreme maken of wordt het dan niet lekker??? met de zoekfunctie vind ik niets..

alvast bedankt voor alle hulp :)

2

Re: help... niets in huis...

Ik lees overal dat je geen bc kunt maken met margerine omdat daar teveel vocht in zit. Maar dan hebben ze het over afsmeren....
Misschien dat het geen probleem hoeft te zijn als je dan wat minder water erbij doet dan wat eigenlijk zou moeten. (Doe ik sowieso altijd al).
Ik zou zeggen... probeer het gewoon uit. Je hoeft niet meteen met 250 gram te beginnen uiteraard.

3

okee, experimentje waard op zich natuurlijk :) margarine heeft dus meer water in zich dan roomboter?

4

Yes, en daardoor minder geschikt voor afsmeren.
Ik maak geen cc's dus weet niet of zo'n topping dan lekker is hiermee, maar mijn motto is: gewoon proberen. En al helemaal als je last krijgt van afkick verschijnselen. :D

5

hahaha inderdaad! en d'r gaat nog wel een lekker smaakje doorheen hoor :)

in ieder geval bedankt voor 't snelle antwoord!

had zo'n dag dat je denkt pfff, sollicitatiegesprek, gesprek met teamleider en nu had ik zin in iets lekkers :)

6

Daarom!!!!! Laat je niet tegenhouden door een stuk roomboter!
Gewoon doen, je hebt het vast verdient en heeeeeeel hard nodig.

7

volgens mij gaat het wel met een pakje (dus hard met een papiertje erom zoals roomboter) margarine prima om botercreme te maken, inderdaad wel iets stevigere smaak aan toevoegen. met zo'n kuipje smeermargarine voor op je brood alla blueband dat werkt niet.
mocht je cornflakes en chocola in huis hebben, dat is ook lekker samen. choco smelten door cornflakes mengen, hoopjes in een cupcake bakje doen en laten afkoelen/hard worden.

8

Ik ben heel benieuwd of het is gelukt met de botercreme. Als je een toef wil spuiten dan kan het misschien zijn dat hij niet zo lang mooi blijft en gaat zakken omdat er meer vocht en dus ook minder vet in zit.

Zeker als het is om ff je gedachten te verzetten dan zeg ik DOEN :-) hihihhihi

9

hoi,
nou het is wel gelukt, maar dat het nou echt mijn nieuwe favoriet wordt kan ik nou ook weer niet zeggen... ik had margarine met een papiertje erom, en ik heb er dus wat minder water in gedaan. daarna een lik witte chocoladepasta, maar daar ging de botersmaak nog niet echt van weg, dus een beetje cacao doorheen gemixt en toen werd het al beter!

het spuiten ging best wel goed, als het maar op kamertemperatuur blijft, en de toefjes zien er ook vandaag nog netjes uit. de botercreme leek een beetje op die chocoladeboter die je in kuipjes in de koeling hebt.

ik ga gewoon weer een dikke voorraad roomboter aanleggen, maar op zich is het wel te doen :)

10

Maargoed, je hebt het geprobeerd, en nu weten we het voor de volgende keer.

11

inderdaad :) hoeft iemand anders dit experiment niet te doen :D

12

Volgende keer lekkere meringueschuim maken met eiwit en warme suikersiroop stijfkloppen. (Dus meringue botercreme zonder de boter). Alsof er een engeltje ....

Groetjes, Elly

13 Laatst bewerkt door dummiedegum (14-01-2010 08:04)

klinkt goed, alleen ik en een ei scheiden gaat (nog) niet zo goed samen :/ moet ik maar eens goed op oefenen!

in ieder geval bedankt voor de tip :)

@dummiedegum: weet je hoe je makkelijk een ei scheidt? Het is niet de schoonste manier, maar wel de effectiefste:

* breek voorzichtig een ei
* laat hem in je schone hand glijden
* laat hem dan van de ene in de andere hand glijden met je vingers wat open boven een schaaltje
* paar keer op en neer
* en je zult zien dat je in het schaaltje het eiwit hebt en in je hand het eigeel

(snap je een beetje wat ik bedoel?)

absolute beginner ;-)

15

flowercupcake schreef:

@dummiedegum: weet je hoe je makkelijk een ei scheidt? Het is niet de schoonste manier, maar wel de effectiefste:

* breek voorzichtig een ei
* laat hem in je schone hand glijden
* laat hem dan van de ene in de andere hand glijden met je vingers wat open boven een schaaltje
* paar keer op en neer
* en je zult zien dat je in het schaaltje het eiwit hebt en in je hand het eigeel

(snap je een beetje wat ik bedoel?)

ik zou niet weten hoe je dat anders zou moeten doen zonder eigeel er bij te krijgen!

16

@Olga:

Meestal breek je het ei en hou je de inhoud in 1 helft van zijn schaal en dan schenk je het over in de andere helft van zijn schaal; doe dat een aantal keer en dan blijft alleen het eigeel in de schaal over.
Kan je het nog volgen :D

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

17 Laatst bewerkt door Poezzie (14-01-2010 21:00)

Mijn moeder heeft thuis een eischeider...dat is echt een superhandig ding.
Zet dat ding op een schaaltje, breek het ei erboven, en je eigeel blijft in het midden liggen, en je eiwit druipt er langs in je schaaltje. Als ik ooit nog eens zo'n ding tegen kom dan is ie niet veilig :D

Ff gegoogled en ze bestaan dus nog steeds!
http://www.vitrine-magique.be/ContentVMB/VisuelsProduits/FRA/vis_prin/3/3/3/5/33352.jpg

Kijk voor prints op FROSTY, ICING en (gekleurde) OUWEL op www.snoeppapiertje.nl
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Zoet-Goe … 39?fref=ts

18

Ja die heb ik ook. Superhandig ding

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

19

En ik heb hem ook. Van brabantia (dat zoekt misschien iets makkelijker, maar de mijne is al denk ik 20 jaar oud)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

20

ik heb er 2 liggen van tupperware en gebruik ze nooit eigenlijk, vind het overgooien heen en weer in de schil handiger

21

Of je gebruikt gewoon eiwitpoeder :D

Groetjes, Elly

22

hoi,
ik ben niet zo handig met scheiden van eiwit en eigeel... :/ maar ik had zo'n 'eierscheider' ook al eens gezien in een kookwinkel, en als ik daar weer kom neem ik hem toch mee.

maar je uitleg was wel duidelijk hoor :D

23

dummiedegum schreef:

hoi,
ik ben niet zo handig met scheiden van eiwit en eigeel... :/ maar ik had zo'n 'eierscheider' ook al eens gezien in een kookwinkel, en als ik daar weer kom neem ik hem toch mee.

maar je uitleg was wel duidelijk hoor :D

Ze verkopen die dingen ook gewoon bij de blokker / Xenos enz hoor.

En idd heel gemakkelijk

Groetjes Mimi

24

echt? ben er nog nooit echt naar op zoek geweest, maar dan wip ik toch eens gauw bij de blokker binnen :) hoef ik al die lekkere recepten waarvoor ik eieren moet scheiden niet meer te laten...

25

Eeeeeh mischien een lompe vraag....maar wat bedoelen jullie dat je geen margerine kunt gebruiken. Ik gebruik altijd Bleu Band, dat is toch ook margerine?
Ben erg benieuwd!!!