1

Onderwerp: luchtbellen onder marsepein

Heel vaak als ik m'n taart bekleed heb zitten er luchtbellen onder m'n marsepein. Ik heb smoothers (en die gebruik ik ook) maar nog zitten ze eronder en krijg ik ze niet weg.. iemand tips?

Ik ben in vorm! Rond is toch ook een vorm??

2

Re: luchtbellen onder marsepein

Ik denk dat je, wanneer je de lap marsepein over de taart legt, er al te veel lucht onder laat. Dat krijg je idd niet meer weggesmooth. Wanneer ik de lap erover leg kijk ik, voordat ik de zijkanten gladstrijk, eerst hoe de bovenkant is. Dan pas de zijkanten. Anders weet ik het niet :|

3

even met een speld in de luchtbel prikken en dan het lucht weg laten lopen. Uiteraard maar een heel klein gaatje maken en langzaam de lucht eruit laten lopen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Luchtbellen tussen de taart en de marsepein? Beter voorkomen dan genezen, dus idd zoals Esther68 aangeeft.

Luchtbellen in je marsepein? Die kun je voorkomen door rustig en zorgvuldig te kneden. En ik leer mijn cursisten altijd: als de lap niet goed is en dus overnieuw moet, niet bijelkaar proppen want dan pomp je er lucht in. Netjes opvouwen en steeds gladstrijken en pas als het een klein pakketje is geworden, weer rustig gaan kneden.
Maar dan nog heb je er soms kleine luchtbelletjes in zitten, die kun je dan idd behandelen zoals Ottolien zegt.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

5

Lucht onder je marsepein kan je ook krijgen doordat er teveel lucht nog door je botercreme zit. Wanner je dan met je smoother gaat wrijven duw je de lucht uit de creme en dat vormt een luchtblaas onder je marsepein.

Groetjes Willy

6

vengerovje schreef:

Lucht onder je marsepein kan je ook krijgen doordat er teveel lucht nog door je botercreme zit. Wanner je dan met je smoother gaat wrijven duw je de lucht uit de creme en dat vormt een luchtblaas onder je marsepein.

Dat wist ik niet. Maar ik heb het dan ook (nog) niet meegemaakt. Geldt dit voor bc 1:1 of voor de bc van mix? Ik gebruik bc 1:1 en wil nu een keer de mix gaan gebruiken. Ik zet de afgesmeerde taart wel even in de koelkast voordat ik ga bekleden.

7

Dank jullie voor jullie antwoorden, heb vanavond weer een probeersel gemaakt en die is beter! Bedankt!

Ik ben in vorm! Rond is toch ook een vorm??

8

Esther68 schreef:
vengerovje schreef:

Dat wist ik niet. Maar ik heb het dan ook (nog) niet meegemaakt. Geldt dit voor bc 1:1 of voor de bc van mix? Ik gebruik bc 1:1 en wil nu een keer de mix gaan gebruiken. Ik zet de afgesmeerde taart wel even in de koelkast voordat ik ga bekleden.

Dat geld voor de bc mix en de bc 1:1
Het mooist werkt de merinque botercreme eenmaal daar mee gewerkt wil je niets anders meer!!

Groetjes Willy