1

Onderwerp: Kleurprobleem

Hallo,

Ondertussen heb ik reeds een paar taartjes gemaakt maar bij het kleuren gaat het blijkbaar altijd mis. Vandaag ben ik begonnen om marsepein te kleuren. Ben begonnen met Rood van Sugarflair (die ligt nu te rusten). En daarna maar met electric paars begonnen. Ondertussen ben ik toch al bijna 2u bezig en toch is de marsepein naar mijn mening nog altijd niet mooi gemengd.
Wat doe ik fout???

Duurt het kleuren van marsepein en fondant bij jullie ook zo lang? Zo nee, welke tips hebben jullie eventueel?
De kapsels zal ik wel weer zo in de vriezer kunnen steken vermits het me vandaag ongetwijfeld niet meer lukt om de taart naar behoren te versieren :(

Bedankt voor jullie reacties!

2

Re: Kleurprobleem

Heel goed kneden. Wat ik zelf makkelijk vind is om eerst een roller te gebruiken;

doe wat kleurstof op de marsepein maak er een homp van en ga dit uitrollen totdat je de kleurstof weer door de marsepein ziet komen. Lap weer opvouwen en draaien en weer rollen. Dit herhalen totdat je tevreden bent. Het laatste stuk kneed ik met de hand door.

Als je denkt klaar te zijn snij je de bal marsepein door en zie je (als het goed is) een egale kleur. Voordeel van het gebruik van een roller is ook nog dat je geen vieze handen krijgt :)

Suc6!!!!

3

het  duurt bij me wel een poosje langer dan fondant, maar met goed kneden krijg ik wel een egale kleur en ben echt geen 2 uur bezig.

het mengen gaat hier ook wel is moeilijker als het heel hard is, maar dan doe ik het even in de magnetron en is het kneedbaarder en gaat het kleuren ook beter.

hopelijk heeft een ervaren iemand een betere tip voor je.

4

Ik ben niet ervaren maar het kleuren gaat me eigenlijk vrij vlot af, moet ik eerlijk zeggen. Marsepein warm kneden (of even in de piep) en dan leg ik mijn homp marsepein op een stukje plastic op de salontafel. Op die manier kan ik goed kracht zetten. En dan steeds "van je af kneden" dubbel vouwen en overnieuw. Ben er op die manier maar een minuut of 10 mee bezig...
Succes ermee

Groetjes, Marieke

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

5

Marieke76 schreef:

Ik ben niet ervaren maar het kleuren gaat me eigenlijk vrij vlot af, moet ik eerlijk zeggen. Marsepein warm kneden (of even in de piep) en dan leg ik mijn homp marsepein op een stukje plastic op de salontafel. Op die manier kan ik goed kracht zetten. En dan steeds "van je af kneden" dubbel vouwen en overnieuw. Ben er op die manier maar een minuut of 10 mee bezig...
Succes ermee

Groetjes, Marieke

zo doe ik het ook!

Marieke76 schreef:

Succes ermee

Groetjes, Marieke

Ik ook, en dan kleur ik meestal in twee delen. En laat je gewicht het werk doen :Y

'I love it when a cake comes together'

7

Als de marsepein goed soepel is, dan trek ik zeg het maar ook uit elkaar. Zo zit de kleurstof niet meer zo geconcentreerd op een plek.
Ik ben er zeker niet langer dan een minuut of tien mee bezig.

8

Ik doe het zo: ik weeg de benodigde hoeveelheid marsepein af , snij het in blokjes en doe het op een bord.Dan hier en daar een tipje kleurstof en vervolgens even in de magnetron. Dan trek ik mijn vinyl handschoenen aan en kneed het in een paar minuutjes egaal van kleur.

Succes ! Monique

Carpe Diem !

9

Thx voor jullie tips!
Aangezien jullie werkwijze niet zo verschilt van de mijne ga ik er maar vanuit dat ik wat meer kleurstof moet gebruiken. Moet wel zeggen dat nu ik de juiste marsepein te pakken heb (blank van de webshop) ik marsepein boven fondant verkies (vandaag toch :)). Afwachten wat het volgende keer geeft;) Enne d