1 Laatst bewerkt door melaniepelanie (08-01-2010 15:41)

Onderwerp: Tips om marsepein platter/dunner te krijgen?

Ik heb woensdag mijn eerst taart gemaakt en bekleed met marsepein.
De marsepein heb ik zelf gekleurd maar het uitrollen lukte me niet, ik kreeg het niet plat genoeg.
Sommige vinden het wel lekker zo'n dikke laag, maar het wordt een duur geintje haha.

Ik heb vanalles geprobeerd, heb het zelfs in stukken gesneden en de stukken gerold. Maar als ik het dan weer als 1 geheel wil maken is het lastig de lijnen weg te krijgen...

Hoe dun moet het zijn? Dat van mij was denk ik 3 mm, ik weet het niet precies maar het was iig te dik.

Heeft er iemand tips om het platter te krijgen?

2

Re: Tips om marsepein platter/dunner te krijgen?

voor je begin met uitrollen iets langer doorkneden.. dan wordt de marsepein iets zachter. 
Ik draai de marsepein ook wel eens tijdens uitrollen.. gewoon een kwartslag om de zo veel tijd... als je dat doe merk je direct dat de uitrollen even iets makkelijker gaat.
En bij mij is de marsepein ong 2 mm dik of iemand moet vragen voor een dikke laag marsepein

3

Persoonlijk vind ik een dikke laag niet lekker.Mijn laag is misschien nog wel dunner dan 2 mm. Waarmee rol je de marsepein uit? Ik draai mijn marsepein ook regelmatig, en krijg zo een mooie ronde lap.

Ik heb een deegroller van Tupperware daar kun je heet water in doen enzo. Maar ik heb het idee dat de roller ook veel te groot is. Je zet een beetje kracht op de handvaten/uiteinden en denk dat daardoor het middelste gedeelte iets hoger komt te liggen, of ben ik nu blond? haha. Voor het grote werk is het ideaal maar ik denk dat ik een kleinere deegroller nodig heb om het echt plat te krijgen...

5

gewoon je handen op het middenstuk van de roller. Ik had eerst een stuk pvc pijp. Nu heb ik een wilton roller. Het is dat die pijp zo plakte en de roller veel minder, maar die pijp vond ik verder wel makkelijker omdat ik daar veel meer kracht op kon zetten. Met handvatten is dat idd een stuk minder. Nu zet ik dus soms ook m'n handen in het midden, alleen dan gaat ie dus weer wat meer plakken. Had met die pijp misschien dus ook gewoon te maken met de warmte van m'n handen. Misschien moet je dan dus juist (ijs-)koud water in je roller doen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Misschien een tip: Je marsepein tussen bakpapier leggen! Bij mij heeft dat heel veel geplak voorkomen.

7

Als je niet dun genoeg kunt uitrollen, betekent het dat je marsepein niet soepel genoeg is en meestal moet je dan gewoon nog iets langer kneden :D

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

Dan zal dat het zijn geweest. Hoe doen jullie dat dan... een bol van 500 gram kneden? Of stukje voor stukje en dan bij elkaar kneden?

9

Ik doe het laatste...

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

10

Ik doe de bol eerst eventjes in de magnetron en dan in 1 keer doorkneden. Gaat super.

lotils schreef:

Ik doe de bol eerst eventjes in de magnetron en dan in 1 keer doorkneden. Gaat super.

Wat versta jij onder even? (A)

12

Een seconde of 5 in de magnetron en dan kun je hem al heel goed doorkneden.
Niet te lang, want dan gaat het marsepein smelten.

13

ChantalS schreef:

Een seconde of 5 in de magnetron en dan kun je hem al heel goed doorkneden.
Niet te lang, want dan gaat het marsepein smelten.

Ja, doe ik ook zo. En ik gebruik een pvc buis. Een stuk pvc buis kopen en in stukken van 45, 35 en 20 cm zagen. Werkt super!

14

ik gebruik ook een pvc buis
maar nu las ik ergens op het forum dat dit schadelijke stoffen kon bevatten oid...
iemand daar meer info over?
of gebruiken jullie een speciaal soort pvc?

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

15

ik gebruik een normale pvc buis naar aanleiding van verhalen hier op het forum..

16

RedRose18 schreef:

maar nu las ik ergens op het forum dat dit schadelijke stoffen kon bevatten oid...

Ik kan het me niet voorstellen. Maar...ik heb 'pvc schadelijk' gegoogled en daar las ik in een artikel dat pvc gebruikt wordt voor het coaten van conservenblikken. Lijkt mij dus niet schadelijk, of er moeten verschillende soorten pvc zijn... Ik heb in ieder geval de witte variant, waar water doorheen gaat.

17

ja die witte kon ik niet vinden vanmiddag in een bruikbare maat
had er 1 gekregen, maar is een grijze
moet binnenkort toch nog even naar praxis, kijk daar ook nog wel even
kan ik er direct koppelstukken bij kopen

18

Ik heb 2 eindstoppen erbij gekocht en 2 koppelstukken. De einstoppen zijn net iets dunner dan de koppelstukken.

19

RedRose18 schreef:

ja pvc bevat schadelijke stoffen. Ik adviseer dan ook om de buis niet op te eten ;) :lol:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

20

ik had eerst ook een pvc buis, werkt op zich prima...

maar heb nu een speciale non-stick roller en door het gewicht gaat dat al veel beter!! Hoef zelf veel minder kracht te zetten, en ik heb ook een setje van die dikte-ringen gekocht. Ideaal!!! had ik veel eerder moeten doen! Nooit meer ongelijke plakken.

Ik rol de bal altijd in 1 keer, maar ik gebruik sowieso altijd Crisco en de magnetron. Anders kan ik helemaal niks met de marsepein :(

21

Mirjam5 schreef:
RedRose18 schreef:

ja pvc bevat schadelijke stoffen. Ik adviseer dan ook om de buis niet op te eten ;) :lol:

haha grapjas ;)
respect ook voor degene die het uberhaupt voor elkaar krijgt pvc te eten :D
moet je goed stel sterke tanden voor hebben

22

ik heb een groye houte lijst van ikea gekocht van 4 euro en daar rol ik tussen krijg dan de perfecte dikte

23

diantha schreef:

ik heb een groye houte lijst van ikea gekocht van 4 euro en daar rol ik tussen krijg dan de perfecte dikte

Je bedoelt dat je IN de lijst rolt? En met de roller over de lijst rolt zodat de dikte gelijk is met bv. de marsepein? Anders begrijp ik niet wat je bedoelt.... :/

24

Esther68 schreef:
diantha schreef:

Je bedoelt dat je IN de lijst rolt? En met de roller over de lijst rolt zodat de dikte gelijk is met bv. de marsepein? Anders begrijp ik niet wat je bedoelt.... :/

Ik bedoelde natuurlijk.....zodat de dikte van de marsepein/fondant gelijk is met de dikte van de lijst