1

Onderwerp: Gekleurd Chocoladevraagje

Misschien dat jullie dit weten...:

Ik wil graag gekleurde chocolade figuurtjes maken.
Ik heb zelf zo'n siliconen matje om poppetjes mee te maken.

Nou weet ik dat er van die pastilles zijn van gekleurd chocola, wat je moet smelten, en vervolgens in het vormpje moet doen.

Maar nou vroeg ik mij af, of je wit chocola bijvoorbeeld kunt kleuren met kleurstof, en of iemand dit wel eens heeft geprobeerd.

Alvast bedankt voor de reacties.

2

Re: Gekleurd Chocoladevraagje

Ja dat kan maar dan moet je wel speciale kleurstof kopen. De webshop heeft die van wilton.

Groetjes Marlies

3

Je kunt witte chocolade ook kleuren. Dit kan idd met de daarvoor speciaal bestemde kleurstoffen, maar je kan ook flo coat kopen. Als je flocoat toevoegt aan gewone kleurstof word deze geschikt voor het kleuren van chocolade. Zo hoef je niet per se speciale kleurstof te kopen.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

4

Ik heb dat laatst gedaan met chocolade-ganache van witte chocolade. Ik heb daarbij de oil-base kleurstoffen van Wilton gebruikt. Gaat op zich goed, alleen is het een uitdaging om precies de goede kleur te krijgen. Witte chocolade is natuurlijk ook niet echt wit, meer gelig. Mijn ganache werd dus ook eerst groenig, voordat

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

5

weet iemand misschien het antwoord op mijn vraagje? Hier wordt gesproken over flo coat en kleurstof maar werkt dat ook met poederkleurstof?

nee bij poeder kan dat niet. de flo coat zorgt er voor dat het water olie wordt, en in poeder zit geen water :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

ja das waar ook. Kun je de poederkleurstof dan gewoon aan chocolade toevoegen?

8

Van het weekend heb ik witte chocolade rood gekleurd. In het begin was het niet de kleur die ik wou, maar de volgende dag was het goed rood. Ik had alleen wat problemen met het smelten van de chocola, dat werd al gauw een beetje pasta-achtig en wou niet echt vloeibaar blijven.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B6L8SMXX.jpg

9

Ik heb al zoveel babytjes gemaakt met witte chocolade en een heeeel klein druppeltje huidskleur van wilton.Ik vraag me nu af of het die oilverstoffen moeten zijn om meer te blinken.Want echt blinken doen ze niet,e, er zijn beperkte kleuren bij die oils.

10

mamie schreef:

Ik heb al zoveel babytjes gemaakt met witte chocolade en een heeeel klein druppeltje huidskleur van wilton.Ik vraag me nu af of het die oilverstoffen moeten zijn om meer te blinken.Want echt blinken doen ze niet,e, er zijn beperkte kleuren bij die oils.

het blinken komt niet door de (soort) kleurstof, maar waarschijnlijk omdat je gewoon chocolade gesmolten hebt en hem dan in de mal hebt gegoten. Je moet chocolade tempereren om een mooie glans / hardheid te kunnen krijgen.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

11

kun je die poederkleurstoffen van op de webshop ook gebruiken in de chocolade? en kun je chocolade doen glitteren?

12

Chocoholic schreef:
mamie schreef:

het blinken komt niet door de (soort) kleurstof, maar waarschijnlijk omdat je gewoon chocolade gesmolten hebt en hem dan in de mal hebt gegoten. Je moet chocolade tempereren om een mooie glans / hardheid te kunnen krijgen.

Hartelijke dank voor de tip ,maar hoe doe je dat dan?

13

afhankelijk van het soort chocolade die je gebruikt, moet je hem op de juiste temperatuur brengen = tempereren.
Op school wordt gezegd
fondant 31 à 32 °C
melk 29 à 30 °C
witte chocolade 27 à 28 °C
Dit zou de ideale temperatuur zijn voor glans en hardheid.
Ik smelt chocolade geleidelijk in microgolf en meet om de 10 sec temperatuur na eenmaal goed te roeren tot de gewenste temperatuur bereikt is.

14

Dank je wel!!!!!Gelukkig heb ik een t°meter ,ik werkt met de witte chocolade van callebaut.Ik ga het zeker proberen!!!

15

veel probeergenot. Ik werk ook met witte van callebaut en is mij gelukt.

16

Dag emme,het resultaat blijft hetzelfde,in feite deed  ik het zo een beetje.Maar door die lage t°smelt die chocolade zo moeilijk en ik heb gee glans.
Ik moet 400 babytjes maken,zou ik niet beetje zo een chocoladesmeltmachientje kopen?
groetjes hoor

17

mamie schreef:

Dag emme,het resultaat blijft hetzelfde,in feite deed  ik het zo een beetje.Maar door die lage t°smelt die chocolade zo moeilijk en ik heb gee glans.
Ik moet 400 babytjes maken,zou ik niet beetje zo een chocoladesmeltmachientje kopen?
groetjes hoor

Ik denk dat emme het ook niet helemaal goed omschreven heeft. Je moet de chocolade namelijk niet tot ongeveer 30 graden smelten, maar tot 30 graden terugkoelen. Dus eerst smelten tot ongeveer 45 graden, dan stukjes chocolade erbij voor de kristallen en het terugkoelen, en dan de temperaturen aanhouden die emme heeft omschreven. Je kunt ook even op mijn website kijken onder productinformatie, daar staat een hele uitleg met foto`s over goed te tempereren.