1 Laatst bewerkt door Francis (06-01-2010 14:53)

Onderwerp: Hoe maken jullie een dijkje van botercreme?

Ik vroeg me af, hoe jullie de dijkjes van botercreme maken in de taart.
Ik gebruik tegenwoordig van die wegwerp puntzakken. Ze zijn erg handig en ideaal, alleen wel prijzig. En ze zijn maar 1x te gebruiken.

Ik heb ooit eens zo'n hard plastikke spuit gehad, met verschillende opzetmondjes, maar deze heb ik al 2x kunnen weggooien. Er moet teveel kracht gezet worden doordat botercreme best wel stijf is. Ze zijn hierdoor gebroken. :(

Ook heb ik eens een puntzak gekocht van een soort stevig plastic. Maar dit is erg vies en vettig om na 1 dijkje alweer schoon te maken...

Ik vroeg me af, of jullie misschien een makkelijk tip hebben, om het goedkoper te kunnen doen ;)

Alvast bedankt voor de reacties !

2

Re: Hoe maken jullie een dijkje van botercreme?

Als je de boter zachter laat worden voordat je de bc maakt (en goed lang laten kloppen zodat-ie echt luchtig is) hoef je niet zoveel kracht te zetten. Dan is zo'n hardkunststofspuit toch wel een goed idee. Maar die moet je ook schoonmaken...

Bij de webshop kun je goede kwaliteit spuitzakken van Wilton kopen. Die hoef je alleen schoon te spoelen en daarna leg je ze binnenstebuiten in de vaatwasser. Overigens kun je botercreme zeker een week of drie bewaren, dus je kunt het ook gewoon in de zak laten zitten en die er voor een volgende taart ruim van tevoren uithalen zodat de bc zacht wordt. (alleen bij 1:1 botercreme, niet die met de mix)

Of je maakt van de rest botercreme de vanillecreamfrosting om simpele cupcakejes mee op te leuken!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

3

Bedankt voor de tips.

Het is inderdaad wel handig om een spuitzak ik de koelkast te laten liggen.

Alleen vraag ik me dan af, als je de zak uit de koelkast haalt, en zachter laat worden, of het dan goed is om nogmaals in de koelkast te leggen...?

4

En spuitzakken van de sligro of makro.. die zijn echt niet duur....
Ik vind dat ideaal...

5

Joyce84 schreef:

En spuitzakken van de sligro of makro.. die zijn echt niet duur....
Ik vind dat ideaal...

Dit is idd een goede tip, maar helaas hebben wij hier geen pasje van...:( Ken ook niemand die dat wel heeft, die ik kan lenen.

6

Ik zou ze wel een keer mee kunnen nemen.. maar ik heb net nieuwe gehaald (500)  dat  duurt wel effe voordat ik die op heb...

Als je heel lief vraagt bij kruidvat op jamin waar ze schep snoep verkopen mag je vast wel een paar hebben.. kun je het iig al proberen...

Ik bedoel dus trouwens van die punt snoepzakken die kun je als spuitzak gebruiken.

7

wat ik doe is naar het kruidvat/etos/.... waar ze schepsnoep verkopen en dan vraag je aan een van de medewerkers of je een aantal zakken van het schepsnoep mag hebben (omdat je een kinderfeestje hebt,... verzin iets leuks) en tot nu toe mag ik er meesta wel een stuk of 10-15 mee nemen.
ze zijn niet minder steving dan wegwerpzakken, enige nadeel is dat als je iets langer spuit en wat natte/vette handen hebt dat de rode opdruk van de zak (dit geval kruidvatletters) afgeven en je dus wat rode handen krijgt.
is goedkope oplossing en werkt best aardig.

8

Ik heb ooit eens van die snoep zakken meegekregen van de plus (supermarkt) maar deze scheurden meteen bij de naad...:S

Misschien dat die van de kruidvat een stuk steviger zijn dan.... Kan altijd een gokje wagen niet ?
Bedankt voor de tip !

9

En lukt t dan nog niet dan moet je er 2 over elkaar doen