1 Laatst bewerkt door Mirie (05-01-2010 11:06)

Onderwerp: Blokpatroon

Soms zie ik op taarten zo'n mooi ruit/ blokpatroon. En dan bedoel ik niet het kussen effect. Maar echt uitgesneden blokjes in bijv. drie kleuren om en om.
Ik vind dit er altijd erg mooi uitzien en wil dit ook eens gaan proberen. Maar vraag me af hoe ik dit het beste aan kan pakken, zodat het mooi gelijkmatig wordt.
Via de zoek functie kom ik bij de uitleg over een kusseneffect.
Voor de ruitjes een uitsteker gebruiken? Leg ik de ruitjes op een laag marsepein/ fondant of direct op de botercreme.
Als ik drie kleuren gebruik, is dan de onderste laag al een van de kleuren? Maar dan zie je dus wel hoogte verschil.
Hoe zorg ik dat ik mooi gelijkmatig blijf werken?

Re: Blokpatroon

bedoel je zoiets?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U7TDOKOB.jpg

dat heb ik gewoon met een vierkant uitstekertje gedaan. En ja , ik had het eerst helemaal bekleedt.

Ik snap je vraag over wanneer je met welke kleur begint niet helemaal.
En eigenlijk snap ik ook niet wat je bedoelt met gelijkmatig werken. Of bedoel je of je op gelijke hoogte uitrolt en dan dus alle vierkantje even dik hebt? Dan kun je deze voor gebruiken

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Inderdaad bedoel ik zo'n soort blokpatroon als op de foto.
Ik heb het elders weleens gezien diagonaal over de hele taart heen.
Als je een groot stuk met ruitjes bekleed ben ik bang dat je snel onregelmatig gaat werken.
Ik kan me ook voorstellen dat je zoals bij jouw foto, de taart eerst helemaal met blauw bekleed en dan op de zijkant alleen de witte en oranje blokjes erop legt.
De witte en oranje blokjes leg je dan dus op de blauwe ondergrond. Dan krijg je dus hoogte verschil. Hopelijk is het zo duidelijk wat ik bedoel.

4

Ik zou dan, denk ik, heel dun uitrollen. Zowel de eerst bekleding als de ruitjes/vierkantjes die je er daarna opplakt.

Ik had geen hoogteverschil op deze taart. Ik heb alle blokjes uitgestoken met hetzelfde vierkant uitstekertje, en die blauwe blokjes dus ook. Ik weet nou niet of we elkaar nu goed begrijpen... :/ :lol: lekker lastig.... ;)
Heb je anders misschien een foto of een linkje, naar wat je bedoelt?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Op de hyves pagina van kikakeekies (via google kikakeekies) staan hele mooie taarten met blokpatronen. Ik weet niet om ze hier op het forum zelf ook bekend is en of ik haar pagina hier wel mag noemen. Zo maar een foto van haar plaatsen doe ik in iedergeval niet.
Ik heb haar zelf ook een mailtje gestuurd.
Binnenkort ga ik het gewoon een keer proberen met een vierkant uitstekertje!
Bedankt voor het meedenken.

7

Ik heb net even op kikakeekies gekeken en zij heeft het op dezelfde wijze gedaan als Tirza (tipsytaartje) Dus gewoon vierkantjes uitsteken en tegen elkaar aanleggen/plakken!

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois