1 Laatst bewerkt door Sonj@ (05-01-2010 10:59)

Onderwerp: Alternatief voor 'dijkjesbotercreme'

Hoi allemaal,

Ik zit nog niet zo lang in de taartenbakkerij en heb een vraagje: is er een alternatief voor de 1:1 botercreme als het gaat om het 'dijkje spuiten'??
Ik vind dat echt 'een vette hap' in mijn verder zeer smakelijke taart....

Kan ik bijvoorbeeld ook met de botercrememix van de webshop dijkjes spuiten?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Re: Alternatief voor 'dijkjesbotercreme'

Een alternatief is de vulling binden met gelatine.
In de banketbakkerij worden nooit dijkjes gebruikt.

Als je zondigt zondig dan lekker

met BC van mix heeft mijns inziens niet zoveel zin, omdat daar ook water in zit.

Ik gebruik nooit dijkjes, ik blijf ongeveer 0.5 a 1 cm van de rand af en daarbij wil ik liever 3 a 4 dunne lagen vulling dan 2 dikke ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

tipsytaartje schreef:

met BC van mix heeft mijns inziens niet zoveel zin, omdat daar ook water in zit.

Ik gebruik nooit dijkjes, ik blijf ongeveer 0.5 a 1 cm van de rand af en daarbij wil ik liever 3 a 4 dunne lagen vulling dan 2 dikke ;)

Me too.....

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5

Ja, ik denk er anders  over, want ik maak dijkjes altijd van de mixbotercreme. Gaat prima, smelt nooit!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

6

taartdoos schreef:

Ja, ik denk er anders  over, want ik maak dijkjes altijd van de mixbotercreme. Gaat prima, smelt nooit!

En werk je dan af met fondant of marsepein? Of maakt dat niks uit?

7

ik maak echt nooit dijkjes...

8

ik maak altijd dijkjes, niet omdat het ooit is gaan smelten maar meer voor de zekerheid. En het smaakt niet vies dus... :lol:

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

9

Sonj@ schreef:
taartdoos schreef:

En werk je dan af met fondant of marsepein? Of maakt dat niks uit?

Marsepein!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

10

ik gebruik wel botercreme mix om af te smeren, heb nog nooit problemen gehad.
heb wel een keer uit voorzorg bij heel warm weer gewone botercreme gebruikt (zonder mix en dus zonder water) Ik doe ook bijna nooit alleen water aan de mix toevoegen. meestal  koffie (gewoon warm toevoegen) chocolademelk (chocolademelk puur, AH! en dan nog een lekkere schep chocopasta erbij!!  mmmmm) limonade erc.
en ik smeer ook alleen de taart in en geen dijkjes, vond ik ook erg bahhhh.. (ben niet zo van de boter)

ik gebruik het bij marsepein en fondant.

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

11

Thanks iedereen! Hier kan ik wel wat mee.

De 1:1 botercreme is op zich niet vies, maar als de taart uit de koeling komt..... dan is het gewoon geen creme meer, maar een soort zoete 'boterbonk'
Ik ga in ieder geval de mix uit webshop een keer bestellen en hiermee experimenteren!!

12

Ik deed de taarten eerst ook altijd zonder dijkje. Maar met dijkje worden de taarten toch mooier. Tenminste bij mij :) . Door de vulling (zonder dijkje) werd de bovenkant van de taart bol. Nu met dijkje mooi recht.
De 1:1 bc is, wanneer de taart een half uurtje, of uur, uit de koeling staat weer zacht. Zo'n 'boterbonk' is inderdaad niet lekker. Het is tenslotte boter.....

13

Voor 2 lagen vulling je biscuit in 5 lagen snijden, van laag 2 en 4 maak je ringen van ong 1 cm (je snijdt de binnenkant eruit). die ringen dienen dan als dijkje.