Onderwerp: mijn (beetje mislukte) kaars!

Ik was helemaal weg van de kaars van Lilo en die zag er toch helemaal niet zo moeilijk uit. Ga ik ook even maken voor de kerst, dacht ik toen!
Nou, dat viel erg tegen en nu zit ik met wat vragen, want wat doe ik verkeerd???

Voor het eerst (en het laatst) zelf MMF gemaakt, kwam er wel achter dat het de volgende ochtend een stuk beter te verwerken was en heb dus nog maar een tweede laag aangebracht omdat de 1e dun en doorzichtig was en ging scheuren.

Het kleuren van de paarse zijkant viel ook erg tegen, maar ik had uiteindelijk de gewenste kleur (van de schaal) gaat hij op de taart ineens zakken en bobbelen. Bij het eten zag je ook duidelijk een hele natte laag tussen de marsepein en de taart. Ik heb hem gewoon afgesmeerd met botercreme (met halvarine roomboter) ik heb geen idee waarom hij zo nat geworden is HELP!

Ook voor het eerst bloemen en strik geboetseerd. Tylose door de marsepein gekneed en de volgende ochtend aan de slag. Mijn marsepein was nog net als de dag ervoor, slap en niet mooi droog, dus het is een wonder dat de bloemetjes nog zo geworden zijn. Wat doe ik verkeerd, nog meer tylose?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNMHPGFY.jpg

Op de onderste foto zie je duidelijk het zakken van de marsepein.
Maar mijn familie vond hem prachtig en iedereen vond hem heerlijk en daar gaat het tenslotte om!

Wie oh wie heeft tips voor mijn volgende taart, mijn vader is 31 december jarig en die mag echt niet mislukken??!!

Groetjes Sonja

***Groetjes van Sonja***
Mijn taarten album! Hand made by Sonja

2

Re: mijn (beetje mislukte) kaars!

Je ziet er niets van hoor,hij is prachtig.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

3

Taart ziet er geweldig uit vindt ik :) de natte laag tussen de marsepein en de taart is gebeurtd omdat als je botercreme maak moet je nooit halvarine roomboter gebruiken want daar zit veel water in en dit kan je marsepein of fondant doen smelten, dus altijd gewoon vol vet roomboter in je botercreme verwerken :thumb:  Tylose in marsepein word niet hard of rekbaar als tylose in rollfondant, in de zoek functie is er hier heel uitgebreid over geschreven ;)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

4

Ah, jij hebt ook zo'n lichtje gebruikt.
Ik heb de taart ook gemaakt en vond het heel moeilijk om het "kaarsvet" er goed lijkend op te krijgen. Heb de zijkant bekleed met een lap marsefond, hierdoor was er wel een naadje, maar heb dat redelijk goed weg kunnen werken.
Mijn grootste probleem was echt dat kaarsvet. Kijk maar (beetje naar beneden scrollen) http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=77787

Verder inderdaad volle roomboter gebruiken en tylose in fondant. Overigens als je roosjes van marsepein een paar dagen van te voren maakt, drogen ze ook iets in en worden ze dus steviger.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties