1

Onderwerp: Marsepein smelt

Hoi ik ben een beginnende taartenbakster.
Heb niet zo lang geleden de basiscursus taartversieren gevolgd.
Ben daarna enthousiast aan de slag gegaan met taarten bakken en bekleden met marsepein.
Echter loop nu al een paar keer tegen een specifiek probleem aan.

Ik maak de botercreme volgens de beschrijving van de verpakking van Funcakes. Ik gebruik ook roomboter ipv margarine.
De marsepein leg ik erover heen.
De volgende dag ziet het marsepein er nog mooi uit op de taarten. Maar nog een dag later zie je bobbels op de taart en voelt het marsepein dunner aan. Het lijkt wel alsof het aan het smelten is. Dus denk ik dat dat met vocht te maken heeft. Maar begrijp niet hoe dat kan, want de taart blijft buiten de koelkast.

Heeft iemand hier ook mee te maken gehad en heb je een oplossing voor me?

2

Re: Marsepein smelt

Hallo Samantha, je vraag staat hier verkeerd (hier horen alleen foto's van taarten)
Ik zal je vraag zo even verplaatsen en beantwoorden :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Dank je. Ik zag net dat ik het verkeerd geplaatst had en was al aan het zoeken hoe te verplaatsen.

4

Nou, verplaatst nu!

Waarschijnlijk is in de botercreme het vocht niet goed gemengd met de boter (gaan schiften). Om die reden smeren veel forumleden af met compacte botercreme, waar geen vocht aan te pas komt ( 50% suiker, 50% boter plus een smaakje).

Groetjes, Jozien.

Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Hartstikke bedankt.

Dat ik het goed begrijp: bijvoorbeeld 100 gram roomboter met 100 gram poerdersuiker.
Want poedersuiker mag ook in plaats van suiker?
Wat stel je voor als smaakje?

6

het is idd poedersuiker die je door de botercreme doet (1 op 1) ik smeer zelf altijd af met de mix van funcakes allen doe ik er iets minder water is ipv 200 doe ik 150 cc erin heb nog geen problemen ermee gehad.

7

Sorry, ik bedoel inderdaad poedersuiker, met gewone suiker krijg je niet het gewenste resultaat :D Als je geen poedersuiker hebt, kun je wel merengue botercreme maken. Is iets meer werk, maar ook erg lekker. Maar ook daar gaat vocht in en kan gaan schiften.

Afsmeren met botercreme van mix of merengue botercreme kan wel, ik doe het zelf ook regelmatig, maar als het vocht niet goed gemengd is kan het mis gaan. Met compacte botercreme loop je geen risico.