1

Onderwerp: vraag stapeltaart

Ik moet morgen een stapeltaart maken (dooptaart)
Maar hij is voor overmorgen. Moet ik morgen de taarten al op elkaar zetten of is het verstandig te wachten tot overmorgen voordat ik de taart ga afleveren?

En ik heb mikado stokjes (chocoladestokjes) gekocht om in de onderste taart te doen als ondersteuning voor de bovenste taart. Zijn die stevig genoeg om de taart te dragen?

Onderste taart is 30cm doorsnee (rond) en bovenste 24cm doorsnee (rond).

Bedankt alvast voor de tips..

2

Re: vraag stapeltaart

Die kan je al wel stapelen hoor (morgen dan ;)) Ik zou het juist doen, mocht er nog iets mis gaan met stapelen dan heb je de tijd om dat te herstellen + dat je meer tijd heb voor de afwerking.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

En tussen de taarten komt een rondel (kartonnen taartonderlegger)?

4

:Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Wat ik me afvraag is, wat is het nut van die mikadostokjes/rietjes (in een tvprogramma, laatst gezien), als ze het helemaal wegknippen??

Ik dacht eerst dat ze in de volgende taart gaan, maar dat is niet het geval, want er komt een karton tussen.

Sisi..

6

Het karton - en dus de volgende taart - steunt daarop, zodat de taart niet op de taart eronder zelf rust. Die zakt, ondanks dat het lichte biscuit is, dan toch in en/of de vulling puilt uit.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7 Laatst bewerkt door Miss Pebble (25-12-2009 15:30)

Die stokjes (van welk materiaal dan ook, eetbaar of niet) dragen het gewicht van de taart erboven, zodat de taart eronder niet inzakt!
Daarom ook een kartonnetje (ik gebruik er zelfs twee of een dikke), anders zakt de taart erboven gewoon door de stokjes heen...

Ik zou trouwens met die mikadochocodingen niet van tevoren stapelen, veel te bang dat ze smelten door de vulling. Maar ik gebruik altijd slagroomvullingen, met botercreme is die kans alweer erg klein.
Als je er een heleboel instopt of bv steeds drie bij elkaar zijn ze wel sterk genoeg hoor.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

Ik zou wachten tot het laatste moment. Ik weet niet of je de rand nog moet decoreren. En inderdaad karton gebruiken.

Improvement always begins with I.

Voor Workshops en materiaal

9

Ik heb de vulling gemaakt met chocoslagroom en bbr en botercreme. En mikadostokjes erin gedaan in de onderste taart. Heb er ongeveer 20 ingedaan, zodat ik zeker weet dat hij blijft staan. De taart was rond 1 uur vanmiddag klaar en staat nog altijd netjes op elkaar.
Een karton heb ik tussen de taarten gedaan.
Foto komt nog, eerst morgen de taart afleveren :D

Bedankt in ieder geval voor de tips :D

Waar heb je die chocoladestokjes vandaan?
Ik dacht dat ik ze eerst is bij de Lidl of Aldo had gezien, maar kan ze niet meer vinden. Ik heb nu wel zulk soort stokjes bij de AH gekocht (Excellent), maar die zijn zo duur!

11

In Duitsland bij de Rewe. Woon zelf in Duitsland. Heb rond de 1,40 betaald en kan er 2 taarten mee "stutten"...

12

versierdetaart schreef:

Waar heb je die chocoladestokjes vandaan?
Ik dacht dat ik ze eerst is bij de Lidl of Aldo had gezien, maar kan ze niet meer vinden. Ik heb nu wel zulk soort stokjes bij de AH gekocht (Excellent), maar die zijn zo duur!

Je kan ook chocoladesigaretjes gebruiken. Ik heb gemerkt dat die prima zijn van hoogte. En rond deze tijd (Sint voorbij) waarschijnlijk ook volop in de reclame!!

Groetjes, Phaedra