1

Onderwerp: suikertoefjes/ schuimkerstkransjes

Je ziet (vooral rond deze feestdagen) vaak koekjes met daarop een mooi gekleurd toefje van een soort suiker, alleen is het niet een toefje wat heel hard is.
Weet iemand hoe je dit maakt? Het zal niet met royal icing gemaakt worden of wel?

En hoe worden die kerstkransjes of toefjes gemaakt die zo lekker schuimig zijn? Ik dacht van eiwit ofzo met een toevoeging van suiker.
Weet iemand daar een recept van?

Vast bedankt.

Groetjes Mimi

2

Re: suikertoefjes/ schuimkerstkransjes

En zou het trouwens dan op een cc bevestigd kunnen worden zodat je een mooi lekker zoet toefje krijgt op de cc.

Of heeft iemand een ander idee behalve bc toefjes wat ik krijg als je er een zoekopdracht op los laat ;)

Groetjes Mimi

3 Laatst bewerkt door Darlene Visser (15-12-2009 21:44)

die zijn gemaakt van Merengue schuim,dus eiwit met poedersuiker,het recept is hier wel te vinden!!!!

4

Hier staat een recept tussen voor meringue-schuimpjes: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=1350

Ik denk dat je dat bedoelt als toef/kerstkransje.

Groetjes Maji

5

Thanks voor jullie antwoorden,
Nav het recept die Maij hierboven als link had gegeven ben ik aan de slag gegaan, maar toen ik het op de bakplaat had gespoten liep het al helemaal uit tot een plat rondje en werd het niet een mooi toefje.

Weet iemand hoe dit komt en wat ik anders moet doen om het wel voor elkaar te krijgen?

Ik heb dit recept exacet aangehouden:

Schuimpjes poedersuiker
5g eiwitpoeder, 30ml water, 100g poedersuiker, mespuntje citroenzuur
Eiwitpoeder eerst weer laten weken, dan goed stijf mixen. Poedersuiker erbij mixen en spuiten maar! 60min. op 100gC (Bij een gewone oven de deur op een kiertje zetten, zodat het vocht er uit kan.)

Groetjes Mimi

6 Laatst bewerkt door lang delftje (17-12-2009 20:13)

Eiwitpoeder laten we in de bakkerij altijd 24 uur weken.
Maar wij gebruiken geen eiwitpoeder voor schuimtoeven.
Eiwitpoeder wordt gebruikt voor christoffel of hazelnootslagroom taartjes
De toeven maken wij van 1 deel eiwit en 2,5 of 3,5 delen fijne kristalsuiker.
1 op 3,5 geeft hele taaie binnenkanten.
Je moet dit wel bakken en niet drogen.
Baktemperatuur tussen de 150 en 170 gr de goede temperatuur kan je het beste eerst uitproberen. Bakken met een lepel of vork tussen de ovendeur.Let wel op dat je oven niet uitgaat door de deurschakelaar.
Als je een KA of kennie hebt is dit erg eenvoudig je slaat 1 deel eiwit en 1 deel suiker tegelijker tijd op in een vetvrije kom (niet afdrogen na het ontvetten)
Als je de suiker en eiwit tegelijk opslaat gaat ook je eiwit niet schiften. Als dit goed luchtig is kan je de rest van de suiker ondermengen.    :P

PS IK mis een ewit in jouw recept.

Als je zondigt zondig dan lekker

7

Ik heb dit recept nav de link die erboven staat en is gebaseerd op eiwitpoeder, maar wil die van jou ook nog graag gaan uitproberen.

Maar wat bedoel je met je ps? hoezo mis je een eiwit in het recept?

Groetjes Mimi

1 Eiwit:

5g eiwitpoeder
30 cc/g/ml water

Het originele recept

Schuimpjes poedersuiker
5g eiwitpoeder, 30ml water, 100g poedersuiker, mespuntje citroenzuur

jouw recept  :think:

Als je zondigt zondig dan lekker

9

Nee ik heb idd het recept aangehouden zoals het in de link staat. Maar moet ook zeggen dat ik het ook niet zo lekker vind smaken als die je bv in de winkel kan kopen.

Groetjes Mimi

10

ik heb vanmiddag dit recept gebruikt en ik vind ze echt heerlijk!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=777

11

Thanks, die ga ik nog proberen.

Heb jij er een smaakje aan toegevoegd of niet?

Groetjes Mimi

12

ja, ik heb 'r een beetje vanille doorgedaan. (En ook een beetje gekleurde muisjes om te proberen, en dat ging ook prima, ze verkleurden niet)