1

Onderwerp: 3-laagse stapeltaart zakt in!!

Ik heb laatst (voor het eerst) in opdracht een 3-laagse taart gemaakt.
Ik was echt super trots op het resultaat, hij was echt heel mooi geworden. De mensen voor wie ik hem had gemaakt waren er ook heel blij mee. Tot ik twee dagen later een mailtje kreeg dat de onderste taart was ingezakt!!! Ik heb gevraagd om foto's en inderdaad, de onderste taart was aan 1 kant helemaal ingestort.
Eigenlijk dacht ik dat ze de doos misschien iets scheef hadden gehouden of aan 1 kant teveel druk hadden gezet.
Vorige week voor mijn werk ook weer een 3-laagse stapel gemaakt, ook om uit te proberen of ik kan ontdekken waar het fout is gegaan. Deze bewust niet aan de doos getild, maar in een grote bart smit tas gedaan en echt rechtop gehouden!
Op mijn werk aangekomen was de taart t

2

Re: 3-laagse stapeltaart zakt in!!

Hallo Johanna,

Heb je de rietjes precies bovenop de taart afgeknipt? Als je taart niet helemaal waterpas is,  is dat het probleem. Dan zijn je rietjes niet allemaal even lang en het gewicht is dan niet gelijk verdeeld over de rietjes. Je loopt het risico dat de taart op de plek van het kortste rietje gaat inzakken. Om dat een volgende keer te voorkomen zoek je de hoogste plek van je taart, steek daar een rietje in en teken een milimeter onder het oppervlak af. Knip alle rietjes op exact dezelfde hoogte.

Je taartkarton moet ook redelijk stevig zijn, als die bijvoorbeeld te slap is dan kan het geheel ook inzakken.

Bij stapels  van grote taarten zou ik toch liever voor stokjes of tonicstampers kiezen. (Zelf stut ik het liefst met chocosticks voor niet te grote taarten).

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Ik ben er ook van overtuigd dat de ondergrond van het geheel heel belangrijk is!
Als je je taart hebt gemaakt op een (flexibel) kartonnen plaatje en je tilt 'm op dan kunnen je rietjes (of andere stokjes) ook gemakkelijk omklappen :Y!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Jozien en Tom Poes bedankt voor jullie reacties!

Het onder kartonnetje was inderdaad maar 1 dunne. De tussen kartonnetjes een dubbele dunne.

Dus voor de volgende keer:
- zorgen dat alle stutten even lang zijn (was inderdaad niet exact zo, maar zo lang als de taart op die plek, dus wel iets ongelijk)
- dikkere/ stevigere tussenkartons en onderkarton
- evt stevigere stutten

Jozien, bedankt voor de duidelijke uitleg voor het afknippen van de rietjes!

Nu nog een reden bedenken om nog eens een 3-laagse stapel te maken, heb zin om deze nieuwe adviezen uit te proberen!

5

ik zou geen rietjes meer gebruiken denk ik..
zelf gebruik ik de chocoladestokjes van ah. zijn heerlijk om te eten en lekker dik om mee te stutten.