1 Laatst bewerkt door Clementtiene (18-12-2009 00:06)

Onderwerp: Verhouding voor ganache????

Ik heb even hier en daar gezocht naar de verhouding slagroom/chocola om ganache te maken maar ik kom verschillende recepten tegen...
1:1, 1:2 en weer een ander recept is met boter...

Wat is nu 'HET' recept om een taart mee af te smeren die je ook nog gaat bekleden met marsepein???

Ik wil hem vandaag gaan maken dus ik hoop dat er snel tips komen.

Alvast bedankt!!!

Mvg,
Clementtiene

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Our house doesn't alway look like this... Sometimes it't worse.

Re: Verhouding voor ganache????

ik zoek het even op, moment ;)

----

vanuit het boek "planet cake"

1.2 kilo dark chocolade
600 ml pure cream, weet niet wat dat is, op google vond ik dat het 35% bevat. Ik weet niet of dit hetzelfde of te vergelijken is met onze slagroom.

Er staat bij dat je met koud weer extra cream moet toevoegen, omdat het anders te hard wordt om aan te snijden ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3 Laatst bewerkt door Clementtiene (18-12-2009 11:15)

Dank je wel!

Ik heb het boek Taart & Cake decoraties van planet cake en daar staat idd die verhouding in. Maar die verhouding is dus eigenlijk 1:2. (600 ml room : 1200 gram chocola)
Maar hier op de site bij de button "recepten" staat weer een recept van 1:1.
Dus toen dacht ik dan zal ik een google-en maar toen kwam ik nog weer andere recepten tegen met boter e.d. :s Vandaar dat ik het spoor een beetje kwijt ben en graag wil weten van iemand die wel een ganache maakt, hoe die dat dan doet.

Ik ga vanavond aan de slag dus ik hoop dat er iemand is die wel eens ganache maakt mij even wil laten weten hoe die dat doet.

de ganache uit planet cake is wel echt om af te smeren, dat doen zij er ten slotte ook mee, dus ik zou persoonlijk voor die kiezen.
Ik moet zeggen dat ik als ik die plaatjes bekijk die taarten er ook echt ontzettend strak uitziet, anders dan de ganache taarten hier. Ik denk ook dat 1:1 gegoten moet worden, omdat het te dun is. Dus met meer chocolade is het dikker en smeerbaarder.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Susana schreef bij de vraag of je ganache onder marsepein kunt gebruiken het volgende:

Ik heb het al een paar keer met ganache gedaan wel als het afgekoeld is even door mixen tot mousse, de taarten worden wel strakker zo.

Ze is helaas niet online... Ik zal eens kijken om haar en email te sturen.

Clementtiene schreef:

Susana schreef bij de vraag of je ganache onder marsepein kunt gebruiken het volgende:

Ik heb het al een paar keer met ganache gedaan wel als het afgekoeld is even door mixen tot mousse, de taarten worden wel strakker zo.

Ze is helaas niet online... Ik zal eens kijken om haar en email te sturen.

Het antwoord van Susana:

Hier is het recept die ik maak:

300gr pure chocolade/melk/wit
3dl slagroom (voor witte chocolade neem je 125ml)
Hak de chocolade in kleine stukjes.Verhit de slagroom in een pan tot net aan de kook, haal deze uit het vuur en roer de choco stukjes beetje voor beetje doorheen.
Even laten afkoelen en als het niet zo heet meer is in de koelkast zetten voor een half uur. Haal het uit de koelkast en mix het tot een dikke mousse, je ziet vanzelf als het een mousse is geworden.

Dat ga ik dus maar proberen.