1

Onderwerp: Taart ingezakt

Hoi,
Ik heb mijn beslag gemaakt volgens het basis biscuit recept ZONDER mix.
Deeg is 3 tot 4 keer meer geworden tijdens het kloppen en zag er goed uit. in de oven gedaan en alleen 45 minuten op 140. Was dus vergeten om hem langszamerhand hoger te zetten tot 180 graden. Lekker stom maar goed, hij was al gaar heb hem voor de zekerheid nog even 5 minuten langer laten staan.
Toen er uit gehaald en hem laten afkoelen op het rooster het is nu zo een uur anderhalf uur later en nu is hij helemaal in gezakt en verkleind. Hoe kan dit?!

Pas op! beginner

2

Re: Taart ingezakt

Kwam de sateprikker schoon uit het bisquit, dat is hij inderdaad gaar. Bij het afkoelen zakt hij altijd een beetje in, door de lucht dat afkoelt. Maar hij moet natuurlijk niet helemaal in elkaar krimpen. De temperatuur is wat aan de lage kant, ik bak zelf op 150 gr hetelucht ong. 40 minuten, maar als de taart gaar was, dan denk ik niet dat dat het probleem is.

Groetjes, Elly

3

Taart was inderdaad gaat. Ik heb een hetelucht oven gebruik en uit eindelijk dus 45 minuten op 140 en nog 5 minuten op 180 graden gedaan.

Pas op! beginner

heb je hem af laten koelen in de oven?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Nee aflaten koelen buiten de oven,
Broertje had oven nodig

Pas op! beginner

nee ok, dat is goed, niet af laten koelen in de oven, kapsel wordt droger en krimpt

het enige wat ik kan bedenken dat het toch niet zo gaar was als je dacht. ik weet niet hoe je hebt hebt gemeten, maar ik vind persoonlijk de breinaald/sateprikker test niet betrouwbaar bij biscuit. iktest het altijd door de veerkracht te meten door op de bovenkant te drukken met mijn hand/vingers. Als het stevig aanvoelt en terugveert is het gaar. je merkt na een aantal taartjes vanzelf hoe een gaar kapsel aanvoelt

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Ik bak al mijn taarten in mijn heteluchtoventje (combimagnetron) op 175 graden voor 35 min. Ik speel niet met graden en tijden. Mijn kapsels zijn altijd goed.

Tel wat je hebt en NIET wat je mist!
http://www.taartvandaphne.webklik.nl