1

Onderwerp: Vraagje over vulling

Ik maak weleens een rumtaart, dit is met lange vingers, slagroom , nog een heleboel anders en rum. Dit is zo verschrikkelijk lekker.
Nu wil ik dit verwerken in een biscuittaart, dus ipv lange vingers een biscuit.
Kan ik dan Merenque botercreme maken en daar de rum aan toevoegen?
Ik lees wel in de recepten dat je een alcoholisch drankje zoals baileys ipv water aan de MIX kunt toevoegen, maar kan dit ook bij de Merenque botercreme die je zonder de mix maakt?
Graag jullie advies.

2

Re: Vraagje over vulling

Als er water in een recept staat, kun je dat meestal vervangen door een likeur of een sapje. Ik heb het nog niet geprobeerd met de meringue botercreme.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

Bij merenque creme zou ik de rum (of rumaroma) er na het afkoelen aan toevoegen. Het vocht in de merenque creme kook je, dus als je het dan toevoegt cq vervangt, komt het niet ten goede van de smaak denk ik.
Als vulling is het niet erg, als het iets vochtiger is, kan makkelijk.

Groet, Jolanda

4

Ik heb het dus maar even uitgeprobeerd met 1 eiwit. Eerst de creme gemaakt, zodat je mooie pieken kon trekken, toen een eetlepel Pottrum erbij. Veranderde niets aan de structuur. Ik weet niet of jullie weleens soesjes gebakken hebben, je krijgt hierbij zo'n beetje hetzelfde proces, als je daar iedere keer een ei toevoegd, word het eerst een beetje korrelig, daarna prachtig glad. Was hierbij ook zo.
Maar goed, heb toen nog een beetje rum toegevoegd, omdat het nog wel wat sterker van smaak kon, het resultaat was een schitterende, en ontzettende lekkere M.botercreme.
Dus een aanrader, voor iedereen die wel van een taart met smaakje houdt.