1

Onderwerp: ik wil zo'n mooi spiegeltje op mn taart.....maar hoe ..??

Ha lieve en behulpzame dames van het forum !

Ik wil graag een mooi taartje gaan maken met een spiegeltje....en dan bedoel ik zo'n mooi glimmende gelei over bv een boltaartje.....

Nu heb ik iets gevonden bij een groothandel    "diamond glaze " heet dat maar alleen te koop bij de groothandel ! 
Heb er zoveel leuke iedeeen mee.........beetje als de bijenkorftaartjes maar dan weer anders......heel feestelijk !!

Kan iemand mij tips geven over evt een alternatief ?

Bedankt vast   GUUS

2

Re: ik wil zo'n mooi spiegeltje op mn taart.....maar hoe ..??

Diamond glaze is een soort eetbare vernis, niet echt geschikt om je hele taart mee in te smeren...
Je kunt beter piping gel nemen. Vaak gebruikt om een ouwel- of fondantplaatje mee in te smeren of water te simuleren, maar ook prima geschikt om een spiegel mee te maken!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

3

Wendy heeft er een keer een zonnebrilglas mee gemaakt, het spiegelt wel een beetje.

groeten Annemieke
Cake It

4 Laatst bewerkt door Pooh (11-12-2009 10:51)

Je hebt confectioners glaze in de shop, is dat wat je bedoelt? Daar krijg je dit mee.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Ik zou piping gel gebruiken. Het stoeltje op dit taartje: http://www.mijnalbum.nl/Foto-VSS6HNEQ.jpg had ik ook met piping gel ingesmeerd en ik heb er ook al een paar keer een riviertje mee gemaakt.
Het glimt veel meer dan confectioners glaze (waarvoor in de plaats je ook plantaardige olie zou kunnen gebruiken).

6 Laatst bewerkt door Guus (11-12-2009 12:44)

http://www.debijenkorf.nl/design/product_images/12_0768484076400001_pro_flt_frt_01_1108_1528_21409.jpg
deze   "vurige vruchtengelei"    bedoel ik..maar dan eigenlijk nhebben ze nog betere voorbeelden daar....die bolletjes bedoel ik dan...

ff kijken of t plaatsen van de foto gelukt is....

http://www.carels-goes.com/jelfix.mirror.frambozentaart.jpg
hier noemen ze dat spiegeltje jelfix mirror ....

is dat echt een piping gel  ??

7

Nee, dit is gepureerd fruit met gelatine.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

8

Aaah zo'n spiegel :)(ik had je bericht niet goed gelezen , de reacties weer wel :o), nee dat is inderdaad geen piping gel of confectioners glaze. Heb ik al eens gemaakt, met fruit en gelatine, maar dat vond ik geen succes. De gelatine proef je dan veel te sterk. Als je op gelfix googelt zie je inderdaad alleen groothandels met verpakkingen vanaf 3 kilo. Misschien dat je banketbakker je een beetje wil verkopen?

9

Voor echt zo'n taart is pipinggel waarschijnlijk niet geschikt...

Vroeger thuis maakten we wel eens vlaai en dan ging daar zo'n geleilaagje overheen. Dat kon je gewoon in de supermarkt kopen van Baukje of Oetker ofzo. Kan ook aangemaakt worden met vruchtensap. Volgens mij is dat spul er nog steeds.
Of je de gelatinesmaak erg proeft is denk ik ook sterk afhankelijk van de rest van de smaken van je taart.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

10

heb mn STOUTE schoenen aan gedaan en t aan de bakker gevraagd...die heeft nu een emmer besteld voor me.morgen is t binnen.................
Van t weekend ben ik druk met andere taartjes maar voor kerst gs ik t wel proberen hoor......hmmm lijkt me zo leuk en mooi worden...wie weet ga ik t eens showen...

11

is misschien taartina van dr. Oetker in idee? in combi met vruchtensap (bijv. framboos) krijg je een mooie rode kleur.

12

Petr@ schreef:

Aaah zo'n spiegel :)(ik had je bericht niet goed gelezen , de reacties weer wel :o), nee dat is inderdaad geen piping gel of confectioners glaze. Heb ik al eens gemaakt, met fruit en gelatine, maar dat vond ik geen succes. De gelatine proef je dan veel te sterk. Als je op gelfix googelt zie je inderdaad alleen groothandels met verpakkingen vanaf 3 kilo. Misschien dat je banketbakker je een beetje wil verkopen?

Wij gebruiken speciale 'spiegelgelei', enkel te verkrijgen bij de bakkersgroothandel en in emmers. Gelfix is nog iets anders, dat wordt vooral gebruikt om fruittaarten en koffiekoeken mee te bedekken. Spiegelgelei en gelfix worden wel ooit gemengd om een spiegel te gieten over een bolvormige taart of over een buche. Over een vlakke taart wordt enkel de spiegel (zoals wij dit kortweg noemen) gebruikt.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)