1

Onderwerp: wanneer taart bakken -> wanneer bekleden ?

Misschien een rare vraag (heb het idee dat ik alleen maar rare vragen stel :o
)

Maar wanneer kan je nu het beste taart bakken en bekleden? Ik bedoel, is het beter om bv 1 dag van te voren de taart te bakken en de volgende dag te bekleden. Of doen julie gelijk nadat de taart is gebakken ook de taart bekleden?

En gelijk dan nog maar een vraag:
Hoelang is een taart houdbaar?

Groetjes Mimi

2

Re: wanneer taart bakken -> wanneer bekleden ?

Heel veel mensen zeggen bakken een dag van te voren... dan krijg je minder kruimels met afsmeeren. 
Soms bak ik voor uit en soms bak ik op de dag zelf. 
De eeneste regel de je moet aan houden is pas bekleden als de taart volledig afgekoeld is ;)
Over de houdbaarheid ligt aan de vulling.. ik eet en serveer geen taart ouder als 2 dagen.

3

ik doe het meestal zo...

nu wordt er zaterdagochtend een taart opgehaald.

Dan ga ik nu bakken en boetseren.
Morgen vullingen maken, vullen, afsmeren en bekleden, en in elkaar zetten.
en zaterdag wordt de taart dus gegeten.

Als ze de taart later op de dag halen en dus meestal een dag later gaan eten doe ik het als volgt:
Vrijdag bakken en boetseren
Zaterdag vullingen maken, vullen, afsmeren en bekleden, en in elkaar zetten.
en dan ook gelijk zaterdag afleveren.

4 Laatst bewerkt door Mimi2 (19-11-2009 14:24)

jeey! Thanks meiden! ;)
Ik kan veel van jullie leren!

Ik zou zo graag al willen beginnen, maar moet eerst wachten tot mijn bestelling geleverd is.
(hoezo ongeduldig :O )

Groetjes Mimi

5

et is nog vroeg... ren na de supermarkt... maak MMF kan je alvast oefenen ;)

6 Laatst bewerkt door Mimi2 (19-11-2009 16:10)

Canadesje schreef:

et is nog vroeg... ren na de supermarkt... maak MMF kan je alvast oefenen ;)

Wat is MMF? Marsmellowfondant?

Ja! Ik heb het al gevonden en ben het nu aan het maken!
Goede tip van je!

Groetjes Mimi

7

Even nog een ander vraagje..
Ik heb net al gezocht op bewaren en er al heel veel overgelezen, maar wil een beetje duidelijkheid erover.

Bakken jullie eerst de taarten, dan vullen en afsmeren om het vervolgens in de koelkast of vriezer te bewaren.
En dan wanneer je die nodig hebt, dan te bekleden en decoreren?

En een andere vraag van mij is...
hoe bewaar je een taart die helemaal klaar is? Op kamertemperatuur, in een schuurtje of in de koelkast?
Gaat de marsepein in de koelkast niet zacht worden, glimmen of lekken?

En moet er bv huishoudfolie over de taart?

Groetjes Mimi

8

Ik bak de taarten wikkel ze in huishouds folie en laat ze overnachten in de mij taart berging hahaha.  Als ik ze invries is et alleen de taart dus niet gevuld of afgesmeerd.

Als de vulling niet in de koelkast hoeft dan bewaar ik em ook weer in de taart berging.  Normaal in een taart doos.. maar toen ik eerst begon pakte ik een normaal doos en de heb ik dicht gemaakt met huishoudsfolie.
Zo ging et ook met vulling de in de koelkast moest. 
Marsepein kan iets gaan zweten in de koelkast.  Maar zolang als je er vanaf blijf komt et allemaal goed.

Nog ff een tip voor je begin.. gebruik 1:1 botercreme voor afsmeeren als je geen smelt dramas wil hebben.  De mix kan jou marsepein en fondant laten smelten.. gebeurd niet altijd maar je zou et net hebben.

9

Ik vries vaak het kapsel in voor een paar dagen. Die haal ik dan de nacht voor het vullen en decoreren uit de vriezer...

Groetjes, Natasja

10

Als ik mijn biscuit een dag vantevoren bak, laat ik het afkoelen en verpak ik het luchtdicht.
Als ik eerder bak vries ik het in, en haal ik een het een paar uur voor vullen eruit, dan is ie nog een beetje bevroren en gaat het snijden makkelijker en met minder kruimels.
Ik heb tot nu toe nog geen gedecoreerde taart ingevroren!
succes!

11

Een gedecoreerde taart vries ik regelmatig in en ik heb nog nooit een taart gehad die is gaan zweten of inzakken of noem maar een drama op. Ik werk met mmf. Mijn boetseersels laat ik wel buiten de vriezer en zet die er als allerlaatste pas op!

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

12

Ik doe het net zo als Miranda.

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

13

Kath schreef:

Ik vries vaak het kapsel in voor een paar dagen. Die haal ik dan de nacht voor het vullen en decoreren uit de vriezer...

Worden deze dan niet minder van smaak als je ze invriest? Ik wil namelijk zaterdag een taart versieren om ze 's avonds met vriendinnen op te eten nu heb ik alleen vandaag tijd om hem af te bakken en weet dus niet of ik hem dan het beste  voor een dagje in kan vriezen???
En hoe pak je je kapsel in als je hem in de vriezer doet?

14

Je kan hier heel veel antwoorden vinden:

http://www.deleukstetaarten.nl/index.php?FAQ:Algemeen

15

Dus dat kan prima, als ik vandaag mijn taart bak en hem morgen bekleed en vul en zaterdag serveer?

16

menie... dat kan prima.
vonneke...voor een dag invriezen hoeft niet.  Sommige doen et wel omdat de taart dan minder kruimelt.  Als je et toch wil invriezen dan haal je em gewoon zaterdag heel vroeg uit de vriezer... een uur laten staan met de zak nog dicht en dan ben je klaar om de vullen en bekleden.

17

dank jullie wel :)