1

Onderwerp: vulling en uitzakken

ik heb al meer taarten gebakken, maar nu heb ik een probleem, de laatste heb ik gevuld met champagnecreme en frambozenmouse met verse framboosjes erdoor heel, als ik de taart gevuld heb en aan het bekleden ben zakt hij licht in elkaar en blijft niet mooi recht aan de zijkant, tot op heden heb ik steeds gevuld met botercreme van de hebshop en jam maar dat is uiteraard niet zo dik, en de mous heb ik lekker dik gedaan, vind het wel fijn als de taart ook ontzettend lekker smaakt.
wat doe ik fout, heb wel eerst een randje botercreme aan de buitenkant gespoten, omdat ik dacht dat die dikker blijft dus niet zo makkelijk inzakt, moet morgen nog een taart maken met dezelfde vulling dus weet het nu niet meer.

groetjes Birgit

Niemand is gelukkig, wees Niemand

2 Laatst bewerkt door Daphne91 (18-10-2009 18:50)

Re: vulling en uitzakken

Heb je de taart na het afsmeren wel weer in de koelkast gezet? Want als je dijkje niet goed koud en stijf is dan kan die ook weer heel snel inzakken wanneer je de taart bekleedt.

Groetjes, Daphne

Inderdaad de taart goed koel houden zodat de botercreme niet zachter wordt.
Ik heb het probleem ook wel eens gehad, is heel vervelend. Maar nu vul ik wat minder dik, wat meer van de rand af, en druk ik iedere laag biscuit die ik erop leg stevig aan, dan blijft alles ook wat beter op z'n plek zitten. En dan de taart dus een poosje in de koelkast laten staan, dan is alles wat steviger.

'I love it when a cake comes together'

4

Taart vullen en een nacht laten staan voordat je de taart gaat bekleden. Voor het bekleden de zijkanten bij snijden.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

5

Vulling mag nooit hoger zijn dan je dijkje botercreme!

Als je daar rekening mee houd + de voorgaande tip over koel houden, dan
moet het goed gaan!

6

hmm het dijkje zit er altijd en ik zet hem ook meteen in de koelkast, daarna doe ik de fondant erover en zet hem weer in de koelkast tijdens het maken van de versieringen die ik er dan later in een tien minuten erop lijm, maar denk dat misschien ook mijn fondant te dun maak zodat je alles snel ziet en waarschijnlijk de vulling te hoog maak wel niet hoger dan het dijkje maar toch.

dank jullie wel voor alle raadgevingen.

Niemand is gelukkig, wees Niemand

7

ik heb nu hetzelfde probleem... ik deed eigenlijk nooit een dijkje spuiten en vulde daardoor wat dunner. Maar nu had ik pas een stuk taart gegeten die veel dikker gevuld was en vond dit toch lekkerder. Dus vanavond heb ik mijn taartje lekker dik gevuld en uiteraard nu wel met een dijkje maar nu vond ik toch dat mijn taartje minder strak was aan de zijkanten....

Nu vroeg ik mij dus af of alle tips van hierboven gewerkt hebben.... :) want vind dikkere vulling toch lekkerder :) en wil dit dus voortaan doen!

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

ik kies zelf nooit voor dik vullen, ik vul liever 3 of 4 keer dun, dan 2 keer dik. Op die manier zakt de vulling ook niet uit, daar is het te dun voor.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

Dames even een vraag tussendoor...

Ik heb tot nu toe een aantal workshops gevolgd en vaak zeiden ze tegen mij dat je taart met marsepein en of fondant niet in de koelkast moest gaan zetten...

Maar nu hebben jullie heel de tijd over de koelkast??? Hoe zit dat nou eigenlijk??

10

Als er een vulling in zit die koel bewaard moet worden moet de taart sowieso in de koelkast, denk aan slagroom, bavaroise etc.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Ja, maar gaat dan de marsepein niet zweten???

12

Als-ie uit de koelkast komt door condens wel ja. Droogt wel weer op als je het de tijd geeft. Wat met koelkast-vullingen dus wat lastiger is, dus dan kies ik liever voor rolfondant, die's sneller droog :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13 Laatst bewerkt door Umran (08-12-2009 23:37)

Ooohh okey, dus taarten met rolfondant mag wel in de koelkast?

Had toch echt begrepen dat dat niet echt aangeraden wordt... Maar als jullie het zeggen, geloof ik het wel :)