1

Onderwerp: rolverschil in marsepein of fondant?

Ik had de vorige keer marsepein besteld uit de hebshop en nu heb ik ook eens rolfondant besteld om eens te kijken wat het lekkerste is en het fijnste is om te bewerken enz.

Nu viel me op dat Marsepein stugger is dan fondant. De fondant was al heel soepel toen ik het ging kneden in tegenstelling met de marsepein.

Verder heb ik eigenlijk geen problemen met het uitrollen van marsepein en het kleeft ook niet vast aan de ondergrond. Ik had dit wel met de fondant.
Bij de marsepein bestrooi ik de ondergrond met poedersuiker en had dit ook gedaan met het fondant, maar dat werkte helemaal niet.
Toen heb ik de ondergrond ingesmeerd met plantaardig vet, het uitrollen ging beter, maar de fondant bleef plakken aan de mat/ondergrond.
Daarna heb ik maizena als laatste redmiddel op de mat gestrooid en toen pas lukte het me om de fondant uit te rollen en het bleef nu ook niet plakken.
Helaas scheurde het wel sneller bij het bekleden van de taart.

Mijn vraag aan jullie...
ervaren jullie dit ook zo?
en hebben jullie bruikbare tips voor mij?

Vast bedankt voor het beantwoorde van mijn vragen en het geven van tips.

Groetjes Mimi

Re: rolverschil in marsepein of fondant?

Het probleem met poedersuiker gebruiken bij het uitrollen is dat dit hygroscopisch is en dus vocht aantrekt en het uitrollen eerder lastiger dan makkelijker maakt.

Wij gebruiken altijd ongeparfumeerde  talkpoeder.Zowel voor marsepein als de rolfondant. Hiermee lukt het om stukken met de uitrolmachine van 1,5 meter uit te rollen.

Uitrollen kan je het beste op een stenen ondergrond doen dit is kouder en rolt beter uit.

TIP; Er zijn tegenwoordig tegels van chinees hardsteen te koop van 60 x 60 cm  en 2 cm dik voor +/- 6 euro deze zijn redelijk handzaam en ideaal om chocolade of ganache te tableren en marsepein of rolfondant uit te rollen.

Als je zondigt zondig dan lekker

3 Laatst bewerkt door jojade (06-12-2009 22:17)

lang delftje schreef:

Het probleem met poedersuiker gebruiken bij het uitrollen is dat dit hygroscopisch is en dus vocht aantrekt en het uitrollen eerder lastiger dan makkelijker maakt.

Wij gebruiken altijd ongeparfumeerde  talkpoeder.Zowel voor marsepein als de rolfondant. Hiermee lukt het om stukken met de uitrolmachine van 1,5 meter uit te rollen.

Uitrollen kan je het beste op een stenen ondergrond doen dit is kouder en rolt beter uit.

TIP; Er zijn tegenwoordig tegels van chinees hardsteen te koop van 60 x 60 cm  en 2 cm dik voor +/- 6 euro deze zijn redelijk handzaam en ideaal om chocolade of ganache te tableren en marsepein of rolfondant uit te rollen.

En waar kan je die talkpoeder en tegels halen ?
Ik heb hier een winkel in de buurt gevonden maar die heeft alleen belgisch hardsteen haha

4

Stiekem denk ik dat chinees hardsteen van 60x60 cm voor de gemiddelde hobby'ende taartenbakster iets minder 'handzaam' is dan lijkt....

Een goed alternatief lijkt mij een stuk tafelzeil, dikke kwaliteit; ik koop de doorzichtige bij de Hornbach. Zelf rol ik trouwens zonder problemen uit op suikerbakkerspoeder, maar zonder lukt het ook prima op tafelzeil.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Marianne schreef:

Stiekem denk ik dat chinees hardsteen van 60x60 cm voor de gemiddelde hobby'ende taartenbakster iets minder 'handzaam' is dan lijkt....

Een goed alternatief lijkt mij een stuk tafelzeil, dikke kwaliteit; ik koop de doorzichtige bij de Hornbach. Zelf rol ik trouwens zonder problemen uit op suikerbakkerspoeder, maar zonder lukt het ook prima op tafelzeil.

Ja die chinese steen lijkt mij voor mij ook minder handzaam, weet niet waar ik het laten moet ;)

Ik rolde de marsepein ook zonder problemen uit op poedersuiker en had dit bestrooit op een silicone mat en dat werkte prima.
Maar met rolfondant die ik had gekocht in de hebshop lukte het mij niet en mijn vraag is ook waar kan ik rolfondant dan het beste op uit rollen i.p.v. poedersuiker?

Groetjes Mimi

6

toch nogmaals de vraag... waar kan ik het beste rolfondant op uitrollen?

Hoop toch nog een antwoordje van iemand te krijgen ;) :)

Groetjes Mimi

7

Welk merk rolfondant heb je? Want MMF (uit de shop) rol ik ook op zeil met poedersuiker uit. Indien nodig (want ik gebruik het niet zovaak) RegalIce en PettinIce ook... Ik ben niet zo van het uitrollen op vet. Met maizena zou het niet extra moeten scheuren, dat zou dan haast eerder aan de rolfondant moeten liggen, dus vandaar: welk merk?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Ik rol alles uit op tafelzeil.. lekker makkelijk ;)  k heb bijna nooit plak probleemen... en et is erg goedkoop.

9

Marianne schreef:

Welk merk rolfondant heb je? Want MMF (uit de shop) rol ik ook op zeil met poedersuiker uit. Indien nodig (want ik gebruik het niet zovaak) RegalIce en PettinIce ook... Ik ben niet zo van het uitrollen op vet. Met maizena zou het niet extra moeten scheuren, dat zou dan haast eerder aan de rolfondant moeten liggen, dus vandaar: welk merk?

Bij deze  nog :)
Regallce rolfondant ;)

Groetjes Mimi